De beste winterband 2012 is: Continental!



Winterbanden van Continental komen het beste uit de winterbanden test 2012 2013.


Bij de ANWB winterbandentest 2012 2013 van dit jaar heeft bandenfabrikant Continental als enige bandenfabrikant in alle 3 de categorieën een scoren van 4 sterren behaald. Hiermee is Continental de winnaar van de grote ANWB winterbanden test 2012 2013. Er werden in de ANWB winterbandentest van dit seizoen 3 maten getest namelijk de bandenmaat 165/70 R14 T de winterband voor de kleinere auto's, de meest verkochte bandenmaat voor middenklassers: 205/55 R16 H en dit jaar werd er in de ANWB winterbandentest ook een bandenmaat 215/65 R16 T getest voor de compacte SUV's.

Voor de ANWB winterbanden test 2012 2013 hebben ze per bandenmaat 30 stuks aangeschaft bij onafhankelijke bandenhandelaars. Dit om te voorkomen dat ze geen speciaal door de bandenfabrikant geprepareerde winterbanden te testen.

Wel winterbanden! geen wielen!

Nederlanders willen wel winterbanden maar nog geen winterwielen.

 
Steeds meer Nederlanders willen wel winterbanden aanschaffen, of hebben deze al aangeschaft, maar willen nog geen complete winterbandenset met wielen. Hiermee is Nederland een uitzondering op de rest van Europa. In veel landen zoals in Duitsland, Oostenrijk en Zweden is de aanschaf van een complete winterbandenset de normaalste zaak van de wereld. Wij hier in Nederland willen het altijd zo goedkoop mogelijk houden, dus schaffen we alleen maar een paar banden aan die we elk seizoen maar weer moeten laten monteren. Hierdoor worden in het hoogseizoen de bandenbedrijven en garagebedrijven extra en onnodig belast. Veel Nederlanders willen, zodra er ook maar 1 vlokje sneeuw valt, direct de winterbanden laten monteren. Dit levert voor de bandenservicebedrijven extra veel stress op wat onnodig is. Voor het monteren van 4 banden ben je ongeveer 40min tot 1 uur meer bezig. Voor het wisselen van een complete winterbandenset ben je ongeveer een 15min tot 30min kwijt. Dit scheelt dus veel tijd en tijd is geld! Dus een investering in een paar wielen heb je redelijk snel terug verdient.

Winterbanden 205/55/16 getest in winterbandentest 2012.

Overzicht van winterbanden test 2012 in de maat 205/55/16 door Auto Motor Sport.

Het veelgelezen duitse autoblad, Auto Motor und Sport, heeft voor het komende winterseizoen van 2012/2013 zijn winterbandentest uitgevoerd. Ze hebben hiervoor de maat genomen die het meest voorkomt onder het huidige wagenpark 205/55/16. Winterbanden in de maat 205/55/16 zijn op dit moment de populairste maat voor de aanschaf van een winterbandenset. Op de voet gevolgd door de bandenmaat 195/65/15.
Voor de winterbanden test 2012/2013 had de Auto Motor und Sport 13 verschillende merken winterbanden geselecteerd. Deze 13 verschillende winterbanden werden getest in het koude noorden van Finland. Finland is bij uitstek een uitermate geschikte land om een dergelijke winterbandentest uit te voeren. De winterse omstandigheden zijn hier meer dan voldoende om de testauto een Mercedes B/klasse te laten rijden met de verschillende merken winterbanden.

Concurrentie

De onderlinge concurrentiestrijd tussen de verschillende winterbanden fabrikanten is groot. Maar liefst 5 winterbanden modellen uit deze winterbandentest 2012/2013 werden benoemd tot "zeer aanbevolen". Maar slechts 2 winterbanden modellen kregen het predicaat "niet aanbevolen/slecht".
Tot winnaar van deze winterbanden test 2012/2013 werd de Nokian WR D3 benoemd. De Mercedes reed met de Nokian WR D3 onder alle omstandigheden het beste. De band presteerde zowel in de sneeuw, bij natte omstandigheden en droge omstandigheden het beste. Op de voet gevolgd door de nummer 2 de Continental WinterContact TS850. (deze werd door de winterbanden test van Autozeitung op nr. 1 geplaatst)

Uitslag winterbanden test 2012/2013 AutoMotorSport:

  1. Nokian WR D3
  2. Continental Wintercontact TS850
  3. Semperit Speedgrip 2
  4. Dunlop SP wintersport 4D
  5. Goodyear Ultragrip 8
  6. Toyo Snowprox S953
  7. Michelin Alpin A4
  8. Fulda Kristal Control HP
  9. Pirelli Snowcontrol 3
  10. Vredestein Snowtrac 3
  11. Hankook Icept RS
  12. Bridgestone Blizzak LM-25
  13. Nankang NK Snow SV-2
Voor de eerste 5 plaatsen geldt het predicaat "zeer aanbevolen"
De laatste 2 plaatsen vertegenwoordigd door de merken Nankang en Bridgestone worden niet aanbevolen.
Voor de overige plaatsen geld de kwalificering van "aanbevolen".

Meer over de uitgevoerde test vind u op www.auto-motor-und-sport.de

All-season banden test 2012 in de maat 175/65/14

4- seizoenen banden test 2012, een goed alternatief voor winter?


Goede grip bij alle weersomstandigheden? Wellicht zijn all-season banden een alternatief.

AutoBild testte dit jaar een reeks 4-seizoenenbanden om te kijken of het een goed alternatief kan zijn om te kiezen voor een "combinatie-band" dan een specifieke zomer-/winterband.
De bandenmaat die ze hebben genomen is 175/65/14. Deze maat komt tegenwoordig veel voor in het kleinere segment auto's, denk daarbij aan een VW Polo, Ford Ka, Fiat 500, Opel Corsa of een Renault Clio etc. 
Bij de naam all-seasonbanden denk je al snel aan een band die onder alle omstandigheden goed presteert. Helaas is die gedachtegang een illusie. Het kan namelijk niet zo zijn dat een band en goed presteert in de winter en goed presteert in de zomer. Het blijft altijd een compromis. 
Autobild heeft de banden gestest in echte winterse omstandigheden en in echte zomerhitte (35C). De resultaten waren verrassend. Sommige banden konden beter aangeduid worden als een echte winterband zoals de Tyfoon All-Season.
De echte winnaar van de test is de Goodyear Vector 4 Season en op de voet gevolgd door de Sava Adapto. Beide banden zijn goed bevonden om genomineerd te worden als een echte Allrounder autoband.

Goed alternatief

Voor wie een kleine auto heeft en het gebruik beperkt tot enkele kilometers per jaar is de overweging om 4-seizoenenbanden aan te schaffen het serieus waard. De all-seasonbanden voldoen prima voor extra grip in de winterse omstandigheden en leveren niet veel in bij de zomerse temperaturen. Men moet alleen wel een "goede" allseason band uitzoeken.

Uitslag test 2012 all-season banden in de maat 175/65/14:

  1. Goodyear Vector 4Seasons
  2. Sava Adapto
  3. Hankook Optimo 4S H730
  4. Kuhmo Solus 4 All weather
  5. Vredestein Quatrac Lite
  6. Bridgestone A001 Weather Control
  7. Kleber Quadraxer
  8. Star Performer winter AS
  9. Tyfoon Allseason
  10. Herse 4 Season

Winterbanden met stalen velgen, Pas op voor imitatie velgen!

Stalen velgen voor uw winterbanden. Pas op voor imitatie!


Goedkope imitaties van stalen velgen vormen een groot risico voor de verkeersveiligheid. Met dit artikel wil de brancheorganisatie VACO duidelijk maken dat er een groot verschil zit in de kwaliteit van de stalen velgen. VACO nieuws ging op bezoek bij een van de grootste stalen velgen fabrikanten KFZ Stahlrad in zwitserland. Hier kregen ze te horen dat er veel imitatie stalen velgen op de markt zijn van dusdanige kwaliteit dat kan leiden tot schadeclaims en zelfs tot ongevallen.

Goedkoop is duurkoop!


Wij Nederlanders houden ervan om alles zo goedkoop mogelijk te kunnen kopen. Dus ook winterbanden met stalen velgen. Op internet worden door veel verschillende aanbieders winterbanden met stalen velgen aangeboden. Maar men weet niet wat nu de kwaliteit van deze producten is. Door de grote hoeveelheid bandenfabrikanten is het misschien ook logisch dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Vaak wordt er dan gedacht 'doe die maar, er worden toch geen slechte banden en velgen meer gemaakt'. U kunt hierdoor wel eens bedrogen uitkomen. Er worden wel degelijk slechte banden en velgen gemaakt. Veelal komen deze producten uit oosterse landen als China. In deze landen worden veel dingen nagemaakt zo ook velgen staal en lichtmetaal (zogenoemde replica's). Veelal worden de producten 1 op 1 nagemaakt inclusief nummers en specificaties. Wanneer je goed kijkt zie je vaak pas de verschillen. De kwaliteit van deze producten ligt een stuk lager zo ook dus de prijs.

Wanneer u dus van plan bent om stalen velgen met winterbanden te gaan kopen. Vraag dan voor de zekerheid even naar de kwaliteit van de stalen. Hiermee kunt u een miskoop voorkomen.

Winterbanden test 2012 2013 voor SUV

Winterbandentest 2012/2013 in de maat 215/65/16 voor SUV's.


Onze Duitse buren hebben voor dit jaar alweer een winterbanden test gedaan. Dit maal is de winterbanden test 2012/2013 uitgevoerd door GTU en ACE. 
Voor deze winterbandentest hebben ze de bandenmaat 215/65/16 genomen. Dit is een veel voorkomende  winterbanden maat voor lichte SUV's zoals een VW Tiguan.
Het is voor een SUV belangrijk om goede winterbanden gemonteerd te hebben. SUV's hebben namelijk een hoger zwaartepunt en zijn over het algemeen zwaardere voertuigen dan een normale personenwagen. Door dit hogere zwaartepunt en hogere massa is de belasting op de winterbanden groter. Hierdoor wordt bij een winterbanden van een SUV meer gevraagd dan bij een winterband van een personenwagen.

De testresultaten van deze winterbanden test 2012 2013 liggen niet heel ver uit elkaar. De onderlinge verschillen zijn niet groot. De enige winterband die er wat buiten valt is de Pirelli Scorpion winter. Deze Pirelli winterband heeft als enige een lagere score dan 180 punten.
De winnaar van deze test is de Bridgestone Blizzak LM-80 op de voet gevolgd door de Continental CrossContact winter. 

Testresultaten in de samenvatting

Winterbanden
Totaal aantal punten
Veiligheid
Winter
veiliging
nat
Veiligheid
droog
Economische efficiëntie / milieu
192/260
59/80
60/80
40/60
33/40
190/260
66/80
58/80
43/60
23/40
189/260
66/80
56/80
46/60
21/40
185/260
63/80
61/80
39/60
22/40
185/260
67/80
51/80
35/60
32/40
184/260
62/80
53/80
39/60
30/40
168/260
62/80
51/80
35/60
32/40



Hieroner vind u een filmpje van de winterbandentest 2012 2013 uitgevoerd door ACE en GTU.

Bron: ACE en GTU

Winterbanden ook verplicht in Luxemburg!

Ook winterbanden plicht in Luxemburg vanaf 1 oktober 2012.


Automobilisten die vanaf 1 oktober 2012 in Luxemburg rijden zijn verplicht om winterbanden onder hun auto gemonteerd te hebben bij winterse omstandigheden. Luxemburg volgt hiermee diverse andere Europese Alpenlanden op waarbij de winterbanden plicht de afgelopen jaren al is ingevoerd.

De winterbanden plicht wordt ingevoerd op 1 oktober 2012. Wanneer automobilisten vanaf die datum zich op de Luxemburgse wegen bevinden zijn ze verplicht om winterbanden onder hun voertuig te hebben gemonteerd. Dit geldt wanneer er sneeuw ligt, het vriest of wanneer het glad is. Voertuigen moeten moeten onder deze omstandigheden dan voorzien zijn van banden met een zogenaamd M+S codering.

Buitenlanders

Deze nieuwe regelgeving geldt niet alleen voor auto's met een Luxemburgs kenteken maar geld ook voor het buitenlandse wagenpark. Wat betreft de bussen, vrachtwagens en andere transportvoertuigen geldt dat tenminste op de aangedreven as winterbanden gemonteerd moeten zijn. 

Boete

Als het gevolg van het niet naleven van de nieuwe winterbanden plicht kunt u een boete verwachten van minimaal € 74.-
De winterbanden plicht geldt niet voor motoren, bromfietsen en quads.

Winterbanden test 2012 winnaar: Continental WinterContact TS850

Continental wintercontact TS850 winnaar winterbanden test 2012
winterbanden test 2012 winaar
De beste winterband van 2012: Continental WinterContact TS850.

De nieuwe winterband van Continental de WinterContact TS850 is de grote winnaar geworden van de winterbandentest 2012. De winterbanden test 2012 werd uitgevoerd in duitsland door het gerenommeerde autoblad Autozeitung. Autozeitung is altijd een van de eerste die een winterbanden test uitvoeren. De maat van de winterband die dit jaar werd getest in de winterbandentest 2012 was 205/55/16. Deze maat is op dit moment de meest voorkomende maat onder auto's.De testredactie van het tijdschrift had vooral lof voor het uitgebalanceerde rijgedrag en het hoge veiligheidsniveau. In de test besteedde Auto Zeitung ook aandacht aan de relevantie van het nieuwe EU-bandenlabel voor winterbanden.

 Bij de winterbandentest van Auto Zeitung werd de nieuwe ContiWinterContact™ TS 850 getest in de populaire maat 205/55 R 16 H. Het testvoertuig was een Ford Focus 1.6 EcoBoost. Op een groot aantal testonderdelen scoorde de winterband zeer goed zoals bij het remmen op nat asfalt en bij de beoordeling van de rolweerstand. In de conclusie was de testredactie van Auto Zeitung duidelijk: “op elke ondergrond valt de nieuwe ContiWinterContact™ TS 850 op door zijn uitgebalanceerde weggedrag. Bovendien overtuigt hij door een hoge mate van grip – het grensbereik ligt ver weg.” 

Relevantie van het nieuwe EU-bandenlabel

 Bij zijn winterbandentest ging Auto Zeitung ook in op de relevantie van het nieuwe EU-bandenlabel bij de aanschaf van winterbanden. Hun oordeel: “Het nieuwe bandenlabel zegt niets over de wintereigenschappen van een band en is derhalve slechts een vage oriënteringshulp. Echte bandentests met een veelvoud aan testcriteria kunnen niet door een ‘sticker’ worden vervangen.” 

De nieuwe ContiWinterContact™ TS 850

 De ContiWinterContact™ TS 850 winterband is speciaal ontwikkeld voor compacte auto’s en middenklassers – een zeer populair segment in Europa. Door het compleet nieuwe profiel en de nieuwe lamellentechnologie valt de nieuwe band op door zeer goede grip op besneeuwde én ijzige ondergrond. Ook het rijgedrag op zowel droge als natte ondergrond is optimaal. Andere belangrijke pluspunten zijn de korte remweg (ook op nat wegdek), de lange levensduur en de geringe rolweerstand. Dit laatste draagt bij aan een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik en dus aan het beperken van emissies. 

Winterbandenproductie sinds mei van dit jaar

Continental is afgelopen mei al begonnen met de productie van winterbanden om aan de verwachte grote vraag te kunnen voldoen. Dit jaar denkt Continental in totaal circa 20 miljoen winterbanden voor personenwagens te produceren.


Bron: Continental

Wanneer is het tijd voor de winterbanden?

Wanneer de winterbanden monteren?


Wanneer moeten we onze winterbanden weer monteren onder de auto? Dat is een veel voorkomende vraag bij de bandenbedrijven, garages en op internet. Veel mensen hebben geen idee wanneer ze de winterbanden weer moeten onder hun auto moeten monteren. Het is moeilijk om hier een exacte datum voor vast te stellen. Het weer in Nederland is niet zo constant dat je kan er vanuit kan gaan dat de herfst echt rond 21 september begint. Daarom is het moeilijk om een goed en duidelijk antwoord te geven op de vraag: "wanneer moeten we de winterbanden monteren?".Er zijn dus geen vaste tijden/regels wat betreft het tijdstip van de montage van winterbanden. Er zijn echter wel enkele tips en adviezen over winterbanden die je kan gebruiken om het juiste tijdstip, qua montage van winterbanden, te bepalen.
  • Het advies is om winterbanden te monteren bij temperaturen onder 7C. Zodra de ‘R’ in de maand zit bent u altijd veilig op weg met winterbanden. Door regen, gevallen bladeren, sneeuw en ijs kan de weg glad worden en kunt u in de slip raken. Grip op de weg is in deze tijd van het jaar van essentieel belang. Door het gebruik van winterbanden rijd u een stuk veiliger.

Nog enkele tips over winterbanden:

• Is het kouder dan 7˚C? Stap over op winterbanden. 

• Heeft u zelf geen ruimte? Vraag dan bij uw garage of bandenbedrijf naar de opslag mogelijkheden voor uw zomer of winterbanden. 

• Moet u naar of door Duitsland? Rijd met geschikte banden! 

• Let er op dat uw winterbanden in de zomer veel sneller slijten. Ook de grip van winterbanden is in de zomer slecht, door het aangepaste rubbercompound. Rijd uw winterbanden daarom niet op! Verwissel daarom in het voorjaar altijd uw winterbanden.

• Door dit najaar te kiezen voor winterbanden voorzien van lichtmetalen velgen rijdt u tijdens natte en koude weersomstandigheden een stuk veiliger. Uw zomerbanden worden zorgvuldig opgeslagen waardoor er geen slijtage van deze banden plaatsvindt. Uiteraard zijn de aangeboden lichtmetalen velgen extra beschermd tegen winterse omstandigheden.

Winterbanden vs. All-seasonbanden vs. Zomerbanden

Het verschil tussen winterbanden, all-seasonbanden en zomerbanden.


Veel mensen vragen zich af of winterbanden in de winter nu echt beter zijn dan zomerbanden.  Of hebben we wel winterbanden in Nederland nodig, kunnen we niet volstaan met de 4-seizoenenbanden (all-season banden). De onderlinge verschillen tussen deze banden zijn groot. Het kan nooit zo zijn dat een band op alle vlakke goed presteert. Het is zelfs zo dat zomerbanden in de zomer al een compromis zijn van bepaalde eigenschappen. Denk daarbij aan rolweerstand, comfort, slijtage, geluid, handling etc. 

Om nu duidelijk te maken hoe de verschillende typen banden presteren in de winter, hebben de mensen van TireRack.com een filmpje gemaakt waarin dit duidelijk is te zien.
Voor de test hebben ze een auto op winterbanden, een auto op zomerbanden en een auto op all-seasonbanden gezet. In dit filmpje is duidelijk te zien dat de winterbanden in de winter beter presteren dan de beide andere type banden.


Nieuwe winterbanden Continental TS850

De nieuwe winterbanden van Continental: WinterContact TS 850.



Optimaal rijgedrag ook op nat en droog wegdek, lage rolweerstand

Met de ContiWinterContact TS 850 introduceert Continental, een speciaal voor compacte auto´s en middenklassers ontworpen winterband die optimale grip biedt op besneeuwde en ijzige ondergrond. Ook het rijgedrag op zowel droog als nat wegdek is zeer goed. Daarbij zijn de ingenieurs van Continental er in geslaagd de levensduur te optimaliseren, de rolweerstand sterk te verlagen en de remweg op nat wegdek verder te beperken. De ContiWinterContact TS 850 komt deze herfst op de markt.
Ten opzichte van zijn voorganger heeft de ContiWinterContact TS 850 een sterk gewijzigd profiel met een maximaal aantal blokranden. Deze zijn zo geplaatst dat er bij optrekken en remmen 10 % meer gripoppervlak beschikbaar is en in bochten zelfs 20 %. Aan de zijkanten zijn de blokken licht gekanteld geplaatst en zorgen zo voor een perfecte ‘vermaling’ van sneeuw en daarmee voor maximale grip. De sterk gekantelde centrale blokken zorgen op hun beurt voor het optimaal doorbreken van de microscopisch dunne waterfilm (liquid layer) die bij het rijden op ijs ontstaat, ook hier met maximale grip als resultaat.

Nieuwe lamellentechnologie: nog meer grip

De ContiWinterContact TS 850 winterband beschikt in het midden van het loopvlak over nieuwe zogenaamde sinuslamellen. De golflente van deze lamellen neemt af in het verloop van de profieldiepte. Hierdoor blijft het gripniveau gedurende de gehele levensduur hoog zonder daarbij concessies te hoeven doen aan de stijfheid van de band. In de praktijk zorgen de lamellen met hun sterke vertanding voor extra wrijving op besneeuwde ondergrond. De grip die dat oplevert, betaalt zich uit in makkelijker optrekken en afremmen. Op ijs fungeert het grote aantal lamellen als een ‘ruitenwisser’ die eveneens bijdraagt aan het effectief doorbreken van de waterfilm. De lamellen in de blokranden van de wang grijpen in bochten als het ware in elkaar en zorgen zo voor extra stijfheid onder alle omstandigheden (droge, natte, besneeuwde en ijzige ondergrond). Dit leidt tot een directer en veiliger stuurgedrag. De vertanding van de lamellen is zodanig ontwerpen dat de stijfheid van de blokken over de gehele levensduur gelijk blijft, dus ook bij het afnemen van de profieldiepte.

Nieuwe wangstructuur: beter rijgedrag, lagere rolweerstand

De nieuwe winterband van Continental onderscheidt zich ook van zijn voorganger door een grotere stijfheid van de wang. Dit is bereikt door de lengte van de bandwang te verminderen en de wang platter te maken. Door de toegenomen stijfheid reageert de auto directer op stuurbewegingen. Vooral ‘snelle acties’ zoals plotseling uitwijken kunnen hierdoor preciezer en dus veiliger worden uitgevoerd. Door de nieuwe opbouw van de wang wordt de vervorming ervan en dus het energieverlies sterk beperkt. Samen met een nieuwe roetmix en diverse nieuwe componenten in het gedeelte van de band dat contact heeft met de velg zorgt dat voor vermindering van de rolweerstand van 10 % ten opzichte van de voorganger.


Lees meer: http://www.conti.nl/nieuws/nieuwe-continental-wintercontact-ts-850-winterband/#ixzz25hLLz8N0

Winterbanden vs. zomerbanden.

De verschillen tussen winterbanden en zomerbanden.


Het verschil tussen zomerbanden en winterbanden is zeer groot. Eén belangrijk verschil dat direkt opvalt is het profiel. Niet alleen het profiel van een winterbanden is anders ook de rubbersamenstelling van de banden zijn verschillend. Dit verschil zie je niet direkt, maar merk je zeker wel op de weg. Deze twee belangrijke verschillen tussen een winterband en een zomerband hebben invloed op de remweg, het afrolgeluid en de rolweerstand. We hebben de belangrijkste verschillen van winterband vs. zomerband voor u op een rij gezet.

Profiel

Eén van de verschillen tussen zomerbanden en winterbanden is het profiel. De rechter afbeelding geeft het profiel weer van een zomerband. De linker is het profiel van een winterband.
Een duidelijk verschil tussen zomerbanden en winterbanden zijn de inkepingen in de profielblokken van de winterband, de lamellen.
Winterband Zomerband
Winterband                        Zomerband

Lamellen

De lamellen zorgen voor grip zowel bij remmen als bij optrekken. Tijdens het rijden vervormt het profiel en werken de lamellen als een soort ‘grijpers’ op het wegdek. De meeste lamellen zijn dwars op de band geplaatst om extra grip te creëren bij het accelereren en het remmen. Voor de stabiliteit in bochten worden de lamellen ook in de langsrichting geplaatst (verticaal) en worden zig-zag-lamellen toegepast.
Hoe werken lamellen?
De werking van de lamellen kan geïllustreerd worden aan de hand van de hier weergegeven voorbeelden.
  Zomerband
Foto 1: Winterband                   
Foto 2: Zomerband
Door de lamellen in het profiel van de winterband beweegt het profielblok gemakkelijk. Hierdoor ontstaan al bij kleine krachten vier aangrijpingspunten op het wegdek. Bij het profiel van een zomerband moet veel kracht worden uitgeoefend om het profielblok te vervormen. Bovendien heeft de band slechts één aangrijpingspunt op het wegdek.

Rubbersamenstelling

Niet alleen verschilt het profiel van de winterband ten opzichte van een zomerband. Ook de rubbersamenstelling verschilt. Het loopvlak, het gedeelte van de band dat in aanraking komt met het wegdek, van een winterband is namelijk voorzien van een rubbersamenstelling die ook bij lage temperaturen (lager dan +7°C) flexibel blijft. Hierdoor kunnen de profielblokken makkelijker vervormen, waardoor ze meer grip genereren.
 Winterband Zomerband
Foto 1: Winterband              
Foto 2: Zomerband
Het rubber van een zomerband vervormt moeilijk (het gebruikte rubber is representatief voor een zomerband bij nul graden). Het rubber van een winterband is flexibel (het gebruikte rubber is representatief voor een winterband bij nul graden).

Rubber op het wegdek

Hoe ontstaat grip?
De grip van een band wordt bepaald door twee factoren, het plakken van het rubber op het wegdek en de vervorming van het rubber over oneffenheden.
 Plakkende band Vervorming rubber
Het plakken van het rubber op het wegdek zorgt voor ongeveer 75% van de grip op droog wegdek. U kunt zich voorstellen dat bij nat weer het aangrijpen van het rubber over de oneffenheden op het wegdek veel belangrijker is. Wanneer er een kleine laag water op het wegdek ligt, vermindert de grip snel. Vergelijk dit maar met het plakken van een plakbandje op een nat raam.

Oneffenheden in het wegdek

Ieder wegdek bestaat uit kleine oneffenheden. De onderstaande afbeeldingen laten zien hoe zowel winter- als zomerbanden reageren op oneffenheden in het wegdek. De afbeeldingen maken duidelijk dat door de zachtere rubbersoort van de winterband het rubber makkelijker vervormt wanneer hij over de oneffenheden in het wegdek rijdt. Hierdoor worden oneffenheden in het wegdek makkelijker opgevangen. De band heeft dus meer contact met het wegdek. En dit betekent meer grip!
 rubbersamenstelling 

Remweg

De remweg van een voertuig is afhankelijk van verschillende factoren. De beginsnelheid, het wegdek, de weersomstandigheden, maar ook het type band spelen een belangrijke rol. Onderstaande figuren maken het verschil in remweg tussen winter- en zomerbanden duidelijk.
 Remweg 
 Tractie op sneeuw 

Geluid

Het rollen van banden over het wegdek produceert geluid. De Nederlandse snelwegen worden steeds drukker en hiermee neemt ook de geluidsoverlast toe. De juiste bandenkeuze draagt bij aan het verminderen van het afrolgeluid. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling dan zomerbanden. Bij lage temperaturen wordt het rubber van zomerbanden relatief hard. Dit zorgt voor meer afrolgeluid. Winterbanden met het sneeuwvloksymbool produceren in de winter minder geluid in de auto dan vergelijkbare zomerbanden in de winter.
Voorbeelden van de sterkte van geluid uitgedrukt in decibel (dB)
140 Pijngrens
120 Toeterende auto
100 Popconcert
80 Drukke verkeersweg
60 Gesprek
40 Woonstraat ’s avonds
20 Stille natuur
0 Gehoordrempel
Bron: Kwik-fit/ANWB

Voorverkoop winterbanden valt tegen!

Winterbanden voorverkoop laat op zich wachten !

De verkoop van winterbanden laat dit jaar op zich wachten. Ten opzichte van voorgaande jaren zijn er tot nu toe nog weinig winterbanden in de zo gehete pre-orders geplaatst. De consumenten maar ook de bandenservicebedrijven en de autobedrijven zijn voorzichtig met het kopen van winterbanden in dit vroege stadium. Het percentage winterbanden pre-orders onder de bedrijven liep tot zo'n 20% terug. Onder de consumenten variëren die percentages van zo'n 40-80%. 

De reden voor het langzaam op gang komen van de winterbanden verkoop kan gevonden worden in de zachte winter van vorig jaar. De consumenten zijn wat afwachtender geworden met de aanschaf van winterbanden en de bedrijven zitten door de zachte winter nog redelijk goed in de winterbanden voorraad.
Afgelopen jaar werden er massaal winterbanden ingeslagen door de bedrijven om NEE-verkoop uit te kunnen sluiten. Nu de winter vorig jaar niet echt aanhield zijn de aangekochte voorraden winterbanden blijven liggen, welke nu eerst verkochte dienen te worden.