Winterbanden vs. zomerbanden.

De verschillen tussen winterbanden en zomerbanden.


Het verschil tussen zomerbanden en winterbanden is zeer groot. Eén belangrijk verschil dat direkt opvalt is het profiel. Niet alleen het profiel van een winterbanden is anders ook de rubbersamenstelling van de banden zijn verschillend. Dit verschil zie je niet direkt, maar merk je zeker wel op de weg. Deze twee belangrijke verschillen tussen een winterband en een zomerband hebben invloed op de remweg, het afrolgeluid en de rolweerstand. We hebben de belangrijkste verschillen van winterband vs. zomerband voor u op een rij gezet.

Profiel

Eén van de verschillen tussen zomerbanden en winterbanden is het profiel. De rechter afbeelding geeft het profiel weer van een zomerband. De linker is het profiel van een winterband.
Een duidelijk verschil tussen zomerbanden en winterbanden zijn de inkepingen in de profielblokken van de winterband, de lamellen.
Winterband Zomerband
Winterband                        Zomerband

Lamellen

De lamellen zorgen voor grip zowel bij remmen als bij optrekken. Tijdens het rijden vervormt het profiel en werken de lamellen als een soort ‘grijpers’ op het wegdek. De meeste lamellen zijn dwars op de band geplaatst om extra grip te creëren bij het accelereren en het remmen. Voor de stabiliteit in bochten worden de lamellen ook in de langsrichting geplaatst (verticaal) en worden zig-zag-lamellen toegepast.
Hoe werken lamellen?
De werking van de lamellen kan geïllustreerd worden aan de hand van de hier weergegeven voorbeelden.
  Zomerband
Foto 1: Winterband                   
Foto 2: Zomerband
Door de lamellen in het profiel van de winterband beweegt het profielblok gemakkelijk. Hierdoor ontstaan al bij kleine krachten vier aangrijpingspunten op het wegdek. Bij het profiel van een zomerband moet veel kracht worden uitgeoefend om het profielblok te vervormen. Bovendien heeft de band slechts één aangrijpingspunt op het wegdek.

Rubbersamenstelling

Niet alleen verschilt het profiel van de winterband ten opzichte van een zomerband. Ook de rubbersamenstelling verschilt. Het loopvlak, het gedeelte van de band dat in aanraking komt met het wegdek, van een winterband is namelijk voorzien van een rubbersamenstelling die ook bij lage temperaturen (lager dan +7°C) flexibel blijft. Hierdoor kunnen de profielblokken makkelijker vervormen, waardoor ze meer grip genereren.
 Winterband Zomerband
Foto 1: Winterband              
Foto 2: Zomerband
Het rubber van een zomerband vervormt moeilijk (het gebruikte rubber is representatief voor een zomerband bij nul graden). Het rubber van een winterband is flexibel (het gebruikte rubber is representatief voor een winterband bij nul graden).

Rubber op het wegdek

Hoe ontstaat grip?
De grip van een band wordt bepaald door twee factoren, het plakken van het rubber op het wegdek en de vervorming van het rubber over oneffenheden.
 Plakkende band Vervorming rubber
Het plakken van het rubber op het wegdek zorgt voor ongeveer 75% van de grip op droog wegdek. U kunt zich voorstellen dat bij nat weer het aangrijpen van het rubber over de oneffenheden op het wegdek veel belangrijker is. Wanneer er een kleine laag water op het wegdek ligt, vermindert de grip snel. Vergelijk dit maar met het plakken van een plakbandje op een nat raam.

Oneffenheden in het wegdek

Ieder wegdek bestaat uit kleine oneffenheden. De onderstaande afbeeldingen laten zien hoe zowel winter- als zomerbanden reageren op oneffenheden in het wegdek. De afbeeldingen maken duidelijk dat door de zachtere rubbersoort van de winterband het rubber makkelijker vervormt wanneer hij over de oneffenheden in het wegdek rijdt. Hierdoor worden oneffenheden in het wegdek makkelijker opgevangen. De band heeft dus meer contact met het wegdek. En dit betekent meer grip!
 rubbersamenstelling 

Remweg

De remweg van een voertuig is afhankelijk van verschillende factoren. De beginsnelheid, het wegdek, de weersomstandigheden, maar ook het type band spelen een belangrijke rol. Onderstaande figuren maken het verschil in remweg tussen winter- en zomerbanden duidelijk.
 Remweg 
 Tractie op sneeuw 

Geluid

Het rollen van banden over het wegdek produceert geluid. De Nederlandse snelwegen worden steeds drukker en hiermee neemt ook de geluidsoverlast toe. De juiste bandenkeuze draagt bij aan het verminderen van het afrolgeluid. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling dan zomerbanden. Bij lage temperaturen wordt het rubber van zomerbanden relatief hard. Dit zorgt voor meer afrolgeluid. Winterbanden met het sneeuwvloksymbool produceren in de winter minder geluid in de auto dan vergelijkbare zomerbanden in de winter.
Voorbeelden van de sterkte van geluid uitgedrukt in decibel (dB)
140 Pijngrens
120 Toeterende auto
100 Popconcert
80 Drukke verkeersweg
60 Gesprek
40 Woonstraat ’s avonds
20 Stille natuur
0 Gehoordrempel
Bron: Kwik-fit/ANWB

Geen opmerkingen:

Een reactie posten