Winterbanden bepalen straks premie Autoverzekering.


Na veel geopperd te hebben dat de verzekeraars straks gaan bepalen of winterbanden wel of niet verplicht worden, is er nu een bericht uitgekomen van de verzekeraars.
Ze gaan kijken of mensen wel of niet op winterbanden rijden.
Dat hier in Nederland de winterbanden verplicht worden door de regering lijkt me stug. Het draait hier altijd om geld en iedereen tevreden houden. Dus zal de regering niet snel zeggen dat winterbanden verplicht worden. Dit komt ook mede door de niet lange en strenge winters. De dagen dat we winter hebben zijn er niet veel. Het is meestal even kort en heftig dus acht de regering het geen noodzaak om winterbanden te verplichten.
Dan blijven de verzekeraars natuurlijk nog over. Hun zien de kosten stijgen door de vele schades die ze moeten uitkeren in de winter door het niet gebruik maken van oa winterbanden. Hoe kunnen ze dit dan aansporen om wel te doen? 
Door KORTING te geven op de premie wanneer men wel op winterbanden rijdt in de winter. Jaha, korting daar zijn wij nederlanders gek op. Dus wellicht rijdt straks iedereen op winterbanden, maar niet doordat de regering de winterbanden verplicht stelt, maar doordat we korting krijgen op de verzekeringspremie. Ontdek hoeveel goedkoper uw Autoverzekering kan.

Ook winterbanden verplicht in Luxemburg

Vanaf 1 oktober 2012 zullen winterbanden in Luxemburg ook verplicht zijn.
Op 29 juli j.l. werd in Luxemburg ook de wet met betrekking tot de winterbanden in aangescherpt.
Luxemburgse en buitenlandse voertuigen moeten van winterbanden zijn voorzien wanneer er op het wegdek vorst, ijs of sneeuw voorkomt. Trucks, bussen en andere zware voertuigen zullen dan M+S banden gemonteerd moeten hebben op de aangedreven assne. De Luxemburgse overheid benadrukt dat het wettelijk toegestaan blijft dat auto’s in de winter mogen blijven rijden zonder montage van M+S banden wanneer de weersomstandigheden daarvoor toereikend zijn. Motorfietsen en scooters vallen niet onder de nieuwe wetgeving, “aangezien het gebruik daarvan in de winter beperkt is”, zo laat men weten.

Winterbanden productie is te laag.

In de bandenbranche wordt op dit moment al veel geroddeld en gespeculeerd over het komende winterbanden seizoen. Velen zeggen dat de winterbanden fabrikanten maar 50% van de benodigde winterbanden gaan produceren. Maar wat is hier nu van waar? Zijn de winterbanden zometeen dan ook echt op? en produceren ze dan echt geen winterbanden meer bij? 
Als we de grote bandenjongens mogen geloven zal dit echt het geval zijn. Euromaster en Profile Tyrecenter verwachten grote tekorten aan winterbanden. Tevens zullen er weer extra prijsstijgingen te zien zijn bij de winterbanden. Wanneer de winter invalt zal de vraag naar winterbanden weer stijgen en zullen de prijzen van de winterbanden aanzienlijk stijgen.

Rijd uw winterbanden niet op!!!

De Oostenrijkse ANWB, de ÖAMTC, deed een aanvullend onderzoek naar de winterbanden op de winterbandentest die ze elke 2 jaar publiceren. Daarin werd gekeken naar de gevolgen van slijtage op de eigenschappen van winterbanden.
Nieuwe maar wel ingereden winterbanden en afgesleten winterbanden (in twee stappen tot 4 mm profieldiepte) werden vergeleken met een nieuwe zomerband. Daarbij werd door de ÖAMTC gekeken naar;
  • Grip op een besneeuwde weg;
  • Gevoeligheid voor aquaplaning;
  • De remweg op nat en droog wegdek.
Opnieuw werd bevestigd dat rijden met zomerbanden onder winterse omstandigheden gevaarlijk is. Een nieuwe zomerband met een gemiddelde profieldiepte van 7,5 mm heeft, vergeleken met een winterband waar nog 4 mm profiel op zit, nog altijd 50% minder grip op de besneeuwde weg. En die afgesleten winterband op zijn beurt heeft al zo'n 30% trekkracht ingeleverd, wat nauwelijks aanvaardbaar is voor een winterband.
De remproeven op natte en droge weg laten zien dat een zomerband in beide gevallen de kortste remweg heeft. Uit de proef bleek ook dat met het slijten van de winterband de remweg op natte weg toeneemt. De aanvankelijk gunstige aquaplaningeigenschappen lopen sterk terug wanneer de band afslijt.

Conclusie

Winterbanden kunnen niet worden opgereden tot de wettelijk toegestane minimale profieldiepte van 1,6 mm. Al bij 4 mm is de grip op besneeuwde weg sterk teruggelopen. Ze 'oprijden' in de zomer is ook geen optie. Met de afnemende profieldiepte nemen de eigenschappen op de natte weg af en de remweg op droge weg is altijd langer dan die van een zomerband. Overigens vinden wij 1,6 mm minimale profieldiepte ook voor zomerbanden aan de krappe kant. Wij adviseren 2 mm aan te houden.
WB 200 km = nieuwe winterband (ingereden)
WB 16800 km = winterband die in deze test na 16800 km nog gemiddeld 4 mm profieldiepte heeft
ZB 200 km = nieuwe zomerband (ingereden)
  • De verticale as van het staafdiagram geeft het prestatieniveau in procenten weer, waarbij de nieuwe winterband steeds als referentie dient en op 100% wordt gesteld.
  • De genoemde aantallen kilometers gelden voor de testsituatie. Het is geen indicatie voor het aantal kilometers in werkelijkheid.
Bron: Consumentenbond

Winterbanden productie in volle gang.

Terwijl we deze week nog van tropische temperaturen hebben genoten, is onze Nederlandse bandenproducent Vredestein in Enschede al volop bezig met het produceren van winterbanden.

Omdat de winterbanden de afgelopen winter amper waren aan te slepen, is Vredestein dit jaar twee maanden eerder begonnen met de productie van de winterbanden en allseason banden.
De consument moest vorig seizoen als gevolg van de grote tekorten nog diep in de buidel tasten. Vredestein hoopt straks voldoende op voorraad te hebben. Effect op de prijs heeft dat overigens niet. "We hebben namelijk extra investeringen moeten doen voor het verhogen van de productiecapaciteit”, aldus woordvoerster Manon Albinus-Dijkhuis.
Per dag rollen er momenteel 18.000 banden van de band. "Daarvan bestaat 65 procent uit winterbanden en 20 procent uit zogenoemde allseason-banden. In totaal 85 procent van onze huidige productie is dus geschikt voor het winterseizoen.”