Winterbanden productie is te laag.

In de bandenbranche wordt op dit moment al veel geroddeld en gespeculeerd over het komende winterbanden seizoen. Velen zeggen dat de winterbanden fabrikanten maar 50% van de benodigde winterbanden gaan produceren. Maar wat is hier nu van waar? Zijn de winterbanden zometeen dan ook echt op? en produceren ze dan echt geen winterbanden meer bij? 
Als we de grote bandenjongens mogen geloven zal dit echt het geval zijn. Euromaster en Profile Tyrecenter verwachten grote tekorten aan winterbanden. Tevens zullen er weer extra prijsstijgingen te zien zijn bij de winterbanden. Wanneer de winter invalt zal de vraag naar winterbanden weer stijgen en zullen de prijzen van de winterbanden aanzienlijk stijgen.




Namens Bridgestone Europe laat Des Collins, vice-president European Communication Office, weten dat zij de productie zo vroeg mogelijk in het jaar starten en rekening houden met de aanwezige lagere inventarisatie van winterbanden in de markt in vergelijking met andere jaren. "We zijn vergevorderd in onze productieplannen en verwachten volgens planning te kunnen leveren. Helaas is het nooit mogelijk om te voorspellen wat het uiteindelijke vraag zal worden. Uit ervaring weten we dat de vraag fluctueert afhankelijk van de ernst en de timing van de winterse weersomstandigheden. De vraag in de winter van 2010/2011 was ongekend en werd uiteindelijk groter dan het beschikbare aanbod in een aantal maten. Echter, als men kijkt naar de vraag en aanbod in andere winters, dan zien we dat 2010/2011 een uitzonderlijke jaar was."
Goodyear laat desgevraagd weten zich niet te herkennen in de genoemde uitspraken en geproduceerd te hebben naar aanleiding van de voorintekeningen. Het blijkt dat Goodyear niet tijdig alle bestellingen ontvangen heeft van enkele partijen.

Rob Oudshoorn, ceo van Apollo Vredestein: "Het is nu te vroeg om zo een 'concrete' uitspraak te doen. Als het een zachte of late winter wordt, hebben we waarschijnlijk meer dan voldoende. Vijftig procent bij een normale winter geldt zeker niet voor Vredestein, tachtig procent komt dichter in de buurt." Vredestein heeft overigens bij diverse distributeurs laten weten dat zijn de beschikbare winterbanden over de markt willen verdelen en niet één grote order zullen accepteren als daardoor andere regio’s zonder Vredestein winterbanden zouden komen te zitten.
Volgens diverse bandendistributeurs heeft Michelin zelfs laten weten dat zij slechts een kwart van de bestelde winterbanden zullen uitleveren. Enkele grossiers geven aan dat zij op voorhand al de nodige Aziatische winterbanden hebben besteld om mogelijke tekorten bij de A-merken op te vangen.
Voor een consument valt het niet te rijmen: hoe kun je als commercieel bedrijf in de winter zonder winterbandenvoorraad komen te zitten? Of sterker nog, als fabriek besluiten dat je niet kunt bijproduceren terwijl de vraag booming is?
bron: aftersales

Geen opmerkingen:

Een reactie posten