Goodyear ontkracht winterbanden mythes.



De afgelopen jaren heeft Europa lange en strenge winters gekend. Weinig Nederlanders die na het rijden en glijden en de recordfiles van vorig jaar nog niet overtuigd zijn van het nut van winterbanden.

Uit recent onderzoek blijkt dat de kans op een ongeval in de wintermaanden met zomerbanden 32% bedraagt en slechts 12% met winterbanden,” zegt Ed van Proosdij, PR Manager Goodyear.
De consument mag dan al meer en meer overtuigd zijn, toch bestaan er nog enkele belangrijke misverstanden rond winterbanden in de praktijk. 
Wij zetten de zes voornaamste mythes voor u op een rij.



1. Mythe: “Het is vijf graden en het regent, winterbanden hebben toch alleen maar nut als het sneeuwt.”
Realiteit: winterbanden presteren ook beter in koude, natte weersomstandigheden.
Het klassieke Nederlandse winterweer bestaat merendeels uit regen in combinatie met lagere temperaturen overdag (< 7° C), afgewisseld met koude heldere dagen met temperaturen rond het vriespunt en tot ver daaronder tijdens de nacht. Winterbanden bieden dankzij de speciale rubbersamenstelling en het aangepaste profiel met lamellen een betere grip bij koude temperaturen, zowel op een nat als een droog wegdek. Liggen de temperaturen onder zeven graden Celsius, dan is een winterband zeker aan te raden, zelfs al valt er nog geen vlokje sneeuw te bespeuren.

2. Mythe: “Mijn splinternieuwe zomerbanden doen het even goed bij koude omstandigheden.”
Realiteit: winterbanden presteren altijd beter bij temperaturen onder de 7°C .
De rubbersamenstelling van een winterband is speciaal ontworpen om soepel te blijven bij koude temperaturen, want het rubber van een zomerband zal verharden als de temperatuur onder de 7°C zakt (en daarmee verliest hij zijn optimale prestaties op het gebied van grip en dus ook remweg). Tevens hebben winterbanden een aangepast profiel: enerzijds heeft een winterband brede groeven om water en (smeltende) sneeuw snel af te voeren en anderzijds fijne lamellen die zich vastgrijpen op de weg en zo een betere grip bieden. “Een auto uitgerust met winterbanden die 80 km/u rijdt, heeft een remweg van 70 meter. Bij dezelfde snelheid zou deze auto op zomerbanden meer dan 110 meter remweg nodig hebben – dat is 40 meter meer dan op winterbanden” aldus Ed van Proosdij.

3. Mythe: “Met winterbanden kan ik sneller rijden.”
Realiteit: winterbanden geven je meer tractie en controle over het voertuig maar regel nummer 1 bij herfst- en winterweer blijft geldig: verdubbel je afstand en pas je snelheid aan zodat je correct kan reageren op onverwachte omstandigheden.
“Winterbanden hebben in de praktijk een ongewenst psychologisch effect op een aantal automobilisten, net zoals we zien bij andere veiligheidsmaatregelen. Mensen wanen zich veiliger en vertonen vervolgens roekelozer gedrag. Hard of onvoorzichtig rijden is ook op winterbanden geen goed idee. Bij winterse omstandigheden is het steeds belangrijk om je rijstijl aan te passen: meer afstand houden, rustiger rijden, sneller aangeven als je van richting verandert en alleen inhalen als het echt niet anders kan“ aldus Ed van Proosdij.

4. Mythe: “Winterbanden zijn veel te duur.”
Realiteit: een schadegeval, hoe klein dan ook, kost meer dan winterbanden.
De prijzen van winterbanden zijn vrijwel vergelijkbaar met de prijzen van zomerbanden, echter de aankoop van winterbanden is een belangrijke investering in je veiligheid en gemoedsrust. Er bestaan belangrijke kwaliteits- en prijsverschillen tussen de verschillende merken, dus het is noodzaak om je zo goed mogelijk te informeren over de prestatieverschillen op nat wegdek, ijzel en sneeuw. Op het internet staan er diverse onafhankelijke bandentesten waarin deze informatie beschikbaar is.
“Vaak vergeten mensen ook dat wanneer men voor winterbanden kiest de gewone (zomer)banden niet slijten tijdens de barre winterse omstandigheden. Hierdoor gaan deze veel langer mee” aldus van Proosdij.

5. Mythe: “Winterbanden slijten veel sneller en kosten meer brandstof dan zomerbanden.”
Realiteit: winterbanden slijten minder snel bij lage temperaturen en de nieuwe generatie winterbanden hebben veel minder rolweerstand dan de vorige generaties.
De afgelopen jaren is de kilometrage van winterbanden fors verhoogd dankzij nieuwe technologieën en het gebruik van innovatieve materialen. Het is echter belangrijk voor de levensduur van de band om in de lente weer tijdig over te schakelen naar gewone banden, want de samenstelling van winterbanden slijt sneller bij hogere zomerse temperaturen.” “Een ander voordeel van de nieuwe generatie winterbanden is de lagere rolweerstand dat zorgt voor een lager brandstofverbruik, niet onbelangrijk als je weet dat de rolweerstand van de banden voor ongeveer 20% verantwoordelijk is voor het brandstofverbruik van de auto.” vervolgt Ed van Proosdij. 

6. Mythe: “Winterbanden zijn toch niet verplicht in Europa.”
Realiteit: verschillende buurlanden hebben een winterbandenwetgeving.
Sinds oktober 2010 zijn winterbanden in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden, zowel voor inwoners van Duitsland als voor buitenlanders. Winter- en vierseizoenenbanden met aangepast profiel/rubbersamenstelling en bovendien de M+S-markering dragen, voldoen aan de winterbandenwetgeving van alle Europese landen.

Voor meer informatie: www.goodyear.nl

1 opmerking: