Winterbanden, onderzoek naar het koopgedrag.


WelkeWinterbanden.nl heeft onderzoek gedaan naar het aankoopgedrag van winterbanden. Aan het selecte online onderzoek (N=4.885), dat liep tussen 27 september en 9 oktober hebben Nederlanders meegedaan die oriënteren naar winterbanden. Door het grote aantal respondenten kunnen representatieve uitspraken gedaan worden over Nederlanders die oriënteren naar winterbanden.
Bezoekers hebben zelf hun weg gevonden naar het onderzoek. Dat gebeurde veelal op enkel het zoekwoord “winterbanden”, “welke winterbanden heb ik nodig” en de combinatie van “winterbanden” met een merk (en type) auto. Dat indiceert een laag kennisniveau over winterbanden. Niet opmerkelijk, gezien de specifieke kennis die benodigd is, samen met een lage aankoopfrequentie. Voldoende reden voor WelkeWinterbanden.nl om een onderzoek uit te voeren en de bevindingen te publiceren.


WelkeWinterbanden.nl heeft de respondenten voorgelegd waarom zij oriënteren naar winterbanden en daarbij de vier meest gangbare opties voorgelegd, namelijk:
  • Korte ritjes (bijvoorbeeld boodschappen);
  • Vakantie buitenland;
  • Veel kilometers binnen Nederland;
  • Woon-werkverkeer.
De uitkomst is overduidelijk. Een ruime meerderheid van 57% geeft aan winterbanden als optie te zien voor woon-werkverkeer. Korte ritjes (13,5%), vakantie buitenland (14,4%) en veel kilometers binnen Nederland (15,1%) worden in veel minder gevallen als reden aangegeven.
Zeer belangrijk bij de aanschaf van winterbanden is de prijs die men bereid is te betalen voor winterbanden. In veel gevallen geldt immers dat prijs en kwaliteit (sterke) samenhang vertonen. Enkel prijs geeft echter geen goed beeld. De prijs en grootte van de banden mag namelijk niet los gezien worden.
Wat opvalt is de grote, statistisch bewezen, samenhang tussen de maat banden en de maximale prijs die mensen bereid zijn te betalen. Bij grotere maten banden is de bereidheid meer te betalen (veel) hoger dan bij relatief kleinere banden. Zo valt uit te maken uit bovenstaande tabel dat 92,2% van de Nederlanders, die 14 inch winterbanden nodig hebben, niet bereid zijn meer dan €100 uit te geven. Dat percentage loopt (fors) op naar mate het aantal inch van de band toeneemt. Een mogelijke reden daarvoor kan zijn dat bij kleinere banden doorgaans kleinere (en minder kostbare) auto’s horen. De prijs van de winterbanden in verhouding tot de prijs van de auto zou dan ook lager moeten zijn.
Een andere vraag die wij voorgelegd hebben is de ervaring die men heeft met winterbanden. Zo wilde WelkeWinterbanden.nl weten of Nederlanders die oriënteren naar winterbanden al eerder winterbanden hebben gekocht. Een meerderheid van bijna 67,8% gaf daarbij aan nog niet eerder winterbanden aangeschaft te hebben. Een opvallend feit daarbij is de prijsbereidheid van Nederlanders die al eerder winterbanden gekocht hebben. Uit het onderzoek kwam namelijk naar voren dat Nederlanders die al eerder winterbanden gekocht hebben, en nu oriënteren om nu wederom winterbanden te kopen, bereid zijn meer te betalen.
Opvallend is dat Nederlanders met interesse in winterbanden het liefst zo min mogelijk betalen. Ook blijkt er een statisch verband te zijn tussen de -mogelijk- eerste aankoop van winterbanden en de prijsbereidheid. Nederlanders die nog niet eerder winterbanden gekocht hebben zijn namelijk minder bereid banden te kopen uit de hogere prijsklassen. Dit suggereert dat Nederlanders die al eerder winterbanden gekocht hebben zich meer bewust zijn van de voordelen en daar ook meer geld voor over hebben.
Winterbanden monteren is niet voor iedereen weggelegd. Zeker niet als de winterband ook op de velg gelegd moet worden. Gelukkig bieden online bandenleveranciers de optie tot het leveren van de winterbanden aan een autogarage in de nabije omgeving naar keuze, waarbij onmiddellijk een afspraak voor montage gemaakt kan worden. Met 3.361 respondenten kiest meer dan twee-derde van de oriënterende Nederlanders voor het gemak van het laten bezorgen van de winterbanden bij een lokale autogarage en om het daar te laten monteren. Dit gemak krijgt de voorkeur boven het zelf vervangen van de zomerbanden voor de winterbanden.
Al met al kunnen een aantal zaken uit het onderzoek geconstateerd worden. Het kennisniveau van winterbanden onder Nederlanders is vrij laag. De wijze waarop consumenten zoeken naar winterbanden wijst daar volledig op. Eveneens zijn Nederlanders niet bereid veel geld uit te geven aan winterbanden. Toch zijn de consumenten die oriënteren naar winterbanden als herhaalaankoop bereid meer te betalen voor winterbanden dan consumenten die voor het eerst winterbanden bestellen. Dat wijst op tevredenheid over winterbanden wat een hogere prijs voor een nog beter product rechtvaardigt. Wat beide gemeen hebben is de reden van aankoop. Winterbanden worden namelijk vooral gekocht om veilig de woon-werkafstand te overbruggen tijdens de wintermaanden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten