Nut winterbanden onder de loep!

Monteer winterbanden wanneer de "R" in de maand zit!!

Dit wordt veelal gezegd. Maar volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zijn de winterbanden alleen effectief bij temperaturen onder het vriespunt en bij sneeuwval. "En dat komt in Nederland bar weinig voor."
Hiermee brengt meneer Tertoolen de winterbanden discussie weer lekker op gang. "Het nut van winterbanden". In vele landen wordt het nut van winterbanden ingezien maar behalve in Nederland. Net als het gebruik van sneeuwkettingen. In Nederland, als een van de enige landen, verboden om te gebruiken.

Het is een feit dat winterbanden onder winterse omstandigheden veel meer grip hebben. Als de temperaturen dalen dan wordt het rubber van een winterband soepel en levert meer grip. Bij een zomerband wordt dit rubber juist hard en kan du geen grip meer bieden. Tevens kan de winterbanden veel meer water en sneeuw afvoeren door het opener profiel van de winterband.

Verkeersveiligheid en winterbanden.
Het is een feit dat winterbanden meer grip leveren van zomerbanden in winterse omstandigheden. Wanneer de temperaturen dalen zal het rubber van een zomerband hard worden hierdoor heeft de zomerband minder grip bij koude temperaturen. Bij winterbanden is de samenstelling van het rubber aangepast waardoor de winterband juist bij koudere temperaturen een optimale grip kunnen leveren. Tevens hebben de winterbanden ook de zogehete lamellen in het profiel. Deze lamellen in het profiel van de winterbanden zorgen er voor dat de winterbanden veel meer water en sneeuw kunnen verwerken.

Wanneer men dus in de wintermaanden rijd met winterbanden zal dit natuurlijk altijd een positief effect hebben. Hier en daar een uitzondering van bepaalde types (chinese) winterbanden daar gelaten.
Het probleem zit hem vaak in de winterbanden bestuurders. Auto's uitgerust met winterbanden hebben meer grip en dat weten de bestuurders ook. Hierdoor rijden ze vaak harder en nemen ze meer risico's dan bestuurders zonder winterbanden. Gevolg: voor de veiligheid maakt het niets uit. Dit heeft dus niets met het nut van winterbanden te maken, maar meer met de bestuurders van auto's uitgerust met winterbanden.
Daarom hebben winterbanden wel degelijk NUT!

Artikel:
Winterbanden geven auto's meer grip op de weg, maar wetenschappers denken dat de verkeersveiligheid daar weinig baat bij heeft. "Het netto-effect zou wel eens nul kunnen zijn." Dat is vandaag te lezen in het AD.

Winterbanden - bij het garagebedrijf ABS van John de Krom in Barendrecht struikel je er over. 250 tot 300 'setjes' heeft hij in de opslag liggen, en die vliegen de deur uit.
Bij talloze automobilisten zitten de soms barre weersomstandigheden van een jaar geleden nog vers in het geheugen. De Krom: "Veel mensen herinneren zich hoe ze - zónder winterbanden - vast stonden op de oprit, terwijl hun buurman - mét winterbanden - wel vlotjes wegreed. Dat willen ze niet weer meemaken."
En dus rekent de branche er op dat het record van afgelopen winter (1,2 miljoen winterbanden verkocht) makkelijk wordt gebroken.
Maar wordt het verkeer er eigenlijk wel veiliger door, als Nederlandse automobilisten massaal vers rubber om hun wielen leggen? In theorie in elk geval wel. Uit diverse testen blijkt keer op keer dat de winterbanden wel degelijk werken.

Meer grip en kortere remweg
Oké, er zijn uitzonderingen op de regel, zoals de Performer Winter, een goedkoop exemplaar van Chinese makelij dat volgens de Consumentenbond 'uitermate slecht' presteert. Maar de meeste winterbanden (die per stuk al snel 90 euro kosten) zorgen door het zachtere rubber en aangepaste profiel voor veel meer grip en een kortere remweg - vooral als er sneeuw of ijs ligt.
"Daar redden we levens mee, zonder twijfel," zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN) Maar verkeerspsychologen betwijfelen dat. "Het netto effect van de winterband zou wel eens nul kunnen zijn," stelt Karel Brookhuis van de Rijksuniversiteit Groningen.
Zijn collega Gerard Tertoolen: "Het is zeer de vraag of het zin heeft om in Nederland met winterbanden te rijden. Ze heetten vroeger vast niet voor niks sneeuwbanden. En wanneer ligt er hier nou sneeuw?" De wetenschappers wijzen op onderzoek naar het antiblokkeersysteem in auto's (ABS): bestuurders waanden zich daarmee veilig, dachten: mij kan niks meer gebeuren.

Onvoorzichtiger rijgedrag met winterbanden
Met als gevolg dat ze juist méér risico namen. Het ligt erg voor de hand, aldus Brookhuis, dat automobilisten met winterbanden hetzelfde doen. "Ze zijn gerustgesteld, gaan wellicht wat harder rijden of de bocht wat scherper door. Misschien wordt het verkeer daardoor per saldo zelfs mínder veilig."
Daar is Veilig Verkeer Nederland het niet mee eens. Winterbanden zijn geen wondermiddel, maar wél nuttig. "Al moeten automobilisten natuurlijk altijd voorzichtig blijven rijden."
Het gaat VVN te ver om winterbanden verplicht te stellen, zoals over de grens soms het geval is. "Daarmee jaag je mensen die amper de auto pakken of bij winters weer de trein nemen onnodig op kosten."

De branchevereniging voor de banden- en wielenbranche VACO laat weten dat bandenservicebedrijven het sinds begin november topdruk hebben met het verwisselen van zomerbanden voor winterbanden. Volgens VACO is de winterband definitief doorgebroken in Nederland en kunnen producenten de vraag ernaar amper bijhouden.

bron: Trouw; AD

Geen opmerkingen:

Een reactie posten