Kennis winterbanden schiet tekort

VACO onderzoek: kennis winterbanden schiet tekort.

De belangstelling naar winterbanden in Nederland is de laatste jaren explosief toegenomen. Winterbanden fabrikanten kunnen de productie van winterbanden en de uitlevering van winterbanden totaal niet bijbenen. Er gaan bijna tweemaal zoveel winterbanden de deur uit als vorig jaar. Uit een enquête blijkt niettemin dat de automobilist nog altijd te weinig weet over de voordelen van winterbanden. Kan voorlichting de afzet verder verhogen?


Volgens geschatte cijfers worden er dit seizoen ongeveer 1,2 to 2 miljoen winterbanden verkocht, tegen 700.000 vorig jaar. Nu er ook dit jaar weer in november sneeuw lijkt te komen, net zoals vorig jaar, gaan vele automobilisten over op winterbanden. De verkoop van de winterbanden is dit jaar vroeg begonnen. Dit komt door het grote tekort aan winterbanden vorig jaar. Het winterbanden seizoen  van vorig jaar is dan ook nog niet vergeten.
In de grote vraag naar winterbanden speelt Duitsland een grote rol. Duitsland wil namenlijk de winterbanden verplichten en is hier ook druk mee bezig om de wet te veranderen. Vele mensen willen liever geen risico nemen wanneer ze naar of door Duitsland rijden. Daarom worden er voor de zekerheid winterbanden op de auto gemonteerd.
Niet alleen bij vorst
VACO liet een onderzoekje houden onder consumenten, waaruit naar voren komt dat bijna 40% op winterbanden rijdt omdat ze in landen komen waar dat verplicht is. Waarnaast gelukkig ook bijna 80% aangeeft dat ze uit veiligheidsoogpunt voor winterbanden kiezen.
De meesten weten wel dat rubbersoort en profiel bij de winterbanden anders zijn. Maar wat daarvan precies de voordelen zijn blijkt nog altijd veel minder bekend. Gevraagd bij welke temperatuur winterbanden beter presteren weet maar een kwart van de ondervraagden dat als grens +7ºC wordt aangehouden.
Liefst 60% denkt dat het kouder moet zijn, 37% meent zelfs dat het moet vriezen om met winterbanden beter beschoeid te zijn.

Vooral voor veelrijders
Bij de ondervraagden blijken zij die meer dan een gemiddeld jaarkilometrage rijden tweemaal zo vaak winterbanden gebruiken, dan gemiddelde automobilisten. Dan nog gaat het over maar 40% van die veelrijders, welke winterbandenklant zijn.
Dat aandeel zou hoger kunnen, als iedereen besefte dat het nu al koud genoeg is in Nederland om met winterbanden betere grip te hebben. Bijna de helft van de ondervraagden die geen winterbanden hebben geven op dat het ze te duur is.

Voordelen beter overbrengen
Gerichte voorlichting van autobedrijf of bandenspecialist lijkt nog heel wat zieltjes voor winterbanden te kunnen winnen. Als men maar doorkrijgt dat ze ook bij Nederlandse temperaturen voordeel brengen.
Vooral moet ook worden onderstreept dat winterbanden helemaal niet veel duurder zijn, omdat je met een set zomer- en winterbanden bijna net zoveel kilometers kunt maken als met twee sets zomerbanden.

Bron: amt

1 opmerking:

  1. Natuurlijk schiet de kennis van winterbanden tekort, er bestaat niet zoiets als een winterband!
    Er bestaan wel sneeuwbanden, regenbanden, spijkerbanden, modderbanden,...
    De ene winterband is goed op verse sneeuw, iets minder slecht op ijs maar slecht op droog wegdek en nat wegdek, een andere band is beter op nat maar minder op sneeuw en slecht op ijs, een andere is goed op sneeuw en in het water maar die is slecht op droog en een regelrechte ramp op ijs en slijt als sneeuw voor de zon,...
    Een performante zomerband is goed op koud droog wegdek, redelijk op nat maar een ramp op sneeuw en ijs,
    een vierseizoensband zit er wat tussen!

    Maar, de consument wil graag duidelijkheid en de bandenfabrikant wil graag extra (en duurdere) banden verkopen (en opslaan), dus, zomerbanden en winterbanden, en om een graantje mee te pikken van de consument die niet mee op de marketing-kar wil springen nog vierseizoensbanden erbij!

    In de lage landen waar het in de zomer en de winter kletsnat is heb je niet veel aan een high performance zomerband, je mag amper aan je gaspedaal komen, maar dat horen de Duitse sportwagenfabrikanten niet graag!

    Je hebt eigenlijk ook niet veel aan een echte sneeuwband, het sneeuwt niet veel en in winterse omstandigheden hebben we niet voldoende rijervaring dus houden we het beter heel rustig!
    Winterbandne geven een vals gevoel van veiligheid, je hebt geen problemen met tractie, dus je denkt geen probleem, je hebt ook dubbel zoveel grip als met zomerbanden,geen discussie daaromtrent, maar bij plotse maneuvres of remmen heb je ook maar dubbel zoveel grip als met zomerbanden! 2x bijna niks is ruim genoeg om weg te geraken en je een gevoel van grip te geven zodat je net iets harder gaat maar bij een relatief bruusk maneuver is dat veel te weinig, en dan kan je alleen maar blij zijn als er niemand anders bij betrokken is!

    Vergeleken met een high performance zomerband is een winterband veelal een goeie keuze, maar vergeleken met een goeie vierseizoensband is de winst op sneeuw een heel stuk kleiner.
    Op ijs is elke band ongeveer even waardeloos, maar met een 4seizoensband ga je toch net iets meer op je hoede zijn in de winter wat dat beetje grip op ijs voor de meeste chauffeurs meer dan compenseert!
    Op droge ondergrond scoort een allrounder beter!, op natte ondergrond is het afhankelijk van de band.
    In de zomer is een winterband dan weer zeer sletig en heeft een povere grip op droog wegdek.

    In de zomer is een allrounder ook net iets minder op droog wegdek dan een hp zomerband, maar we rijden geen rally op onze wegen, hij is beter op nat wegdek, veel minder kans op aquaplanning bvb!

    En dan is er nog de kans dat je de 1' mei net nadat je winterbanden op stock gegaan zijn overvallen wordt door sneeuw, of een zware regenbui in de zomer, modder van landbouwmachines,... niet het habitat van een hp zomerband!

    Dat ze in de alpen en in scandinavië met winterbanden bollen is ten zeerste te begrijpen, in Nederland en Vlaanderen ben je mijns inziens beter af met een goeie 4 seizoensband met voldoende profiel!
    Die M+S banden zijn wettelijk trouwens ook voldoende in Duitsland waar men zich intussen realiseert dat er eigenlijk geen wetgeving bestaat betreffende waaraan een winterband moet voldoen! Je moet je voertuig aanpassen aan de weersomstandigheden, dus, los het zelf op! Zoek maar een band die voldoet!

    De perfecte band voor winters lapland is een ronduit gevaarlijke band in het zuiden van Duitsland wegens te weinig waterafvoer!

    Als je de eerste sneeuwbui niet eens haalt omdat je aan 80 per uur bent beginnen tollen door aquaplanning begin november dan heb je een veel groter probleem dan wanneer je niet uit je parkeerplaats weggeraakt wegens de sneeuw, of je de bocht mist aan 15 per uur. De oplossing? een all seasons band misschien?

    BeantwoordenVerwijderen