Winterbanden: waar voor uw geld!

Dit winterbanden blogje gaat over de ervaring van winterbanden van een van onze zuiderburen. Deze mr Dries Hauwaert heeft nog nooit winterbanden gehad en heeft ze nu ook aangeschaft na 5 strenge winters.
Deze ervaring deelt hij met ons via zijn eigen website www.1001tips.be

In de laatste 5 jaar hebben we al enkele zeer strenge winters gehad. Ik had nog nooit in mijn leven winterbanden gestoken. Toch doe ik dagelijks een verplaatsing van 100 kilometer voor het werk. Na de eerste winterprik van 2010 drong mijn zoon aan om winterbanden te steken, zowel voor hem als voor mij. Ook mijn zoon doet dagelijks een verplaatsing van 80 kilometer.

Het is nooit te laat om winterbanden te plaatsen!

Hoewel ik er zeer sceptisch tegenover stond (wat kan nu in 's hemelsnaam zoveel verschil maken, een band is toch een band), liet ik me toch overhalen. Na nog wat tegengeprutteld te hebben dat het al veel te laat was om nu nog winterbanden te steken, we waren al begin december en er was toen al sprake van lange wachtlijsten, belde ik op vrijdag naar de bandencentrale in de streek.
Groot was mijn verrassing toen ik te horen kreeg dat ik de maandag daarop al mocht gaan om de winterbanden te plaatsen. Ik heb vrij alledaagse velgen (16 inch), dus ze waren nog in stock.
Mijn zoon belde 5 minuten later voor zijn 17 inch velgen, maar daarvoor was de stock uitgeput. Twee dagen later, op zondag, bestelde hij winterbanden via internet op een Nederlandse site. De banden werden op donderdag al geleverd in een kleine garage in de buurt en de vrijdag zaten ze er al op. Eén klein nadeel bij deze manier van werken: voor het plaatsen moest extra 15 euro per band betaald worden.

Wat een luxe!

Groot was mijn verrassing toen ik de twee daaropvolgende weken door sneeuw en ijs banjerde, alsof er rupsbanden onder mijn wagen zaten. Gedaan met slippen,vastrijden in de sneeuw, zijdelings wegglijden naar de gracht, aan 20 km per uur vooruit. Gedaan om met een ei in mijn gat naar het werk te rijden uit vrees dat ik in het decor zou belanden. Mijn wagen bolde over ijs en sneeuw alsof het niks was. Ik kan er nog altijd met mijn verstand niet bij dat er zo'n groot verschil is tussen zomerbanden en winterbanden.
Het heeft vooral te maken met een andere samenstelling van het rubber (zachter) en met de vele kleine dwarse lamellen in het profiel

De prijzen van winterbanden: investering meer dan waard

Ik betaalde de prijs van 455 euro voor het plaatsen en uitbalanceren van 4 winterbanden type 225/55-16 XL S210 TL 99H Minerva. Geen gekend merk, maar ze voldoen uitstekend.
Mijn zoon betaalde via internet (autobandenmarkt) een prijs van 593 euro voor 4 banden Star Performer SPTS AS 225/45 R17 94V.
Het lijkt veel geld op zich, maar als ik al de ellende dagelijks zie op TV, de schade aan de vele wagens overal, ook in mijn straat, dan ben ik er toch blij mee. Als je weet dat de minste bluts in je bumper je al vlug 1.000 euro kan kosten, dan moet je toch niet twijfelen. En dan hebben we het nog niet over de globale economische schade door alle ongevallen, files, versperringen door zich vastrijdende wagens...

Verplichten of niet?

Een wettelijke verplichting om winterbanden te gebruiken is er in België en Nederland niet. Toch vraag ik me af of het niet nuttig zou zijn om het gebruik van winterbanden aan te moedigentussen december en maart. Of omgekeerd: het gebruik van zomerbanden ontmoedigen wanneer er sprake is van schade, belemmering van het verkeer enz., zoals wordt gedaan in Duitsland en Oostenrijk.

Winterbanden in Europa?

Behalve in Finland waar je verplicht winterbanden moet hebben van december tot en met maart, bestaat de regeling erin dat je in sommige landen verplicht bent "om uw voertuig aan te passen aan de wegomstandigheden". Dat houdt in dat als je met je wagen buiten komt en er zijn winterse wegomstandigheden met ijzel en sneeuw, dat je dan ook winterbanden moet hebben. Deze regeling geldt in Italië, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Noorwegen, Zweden. Heb je geen winterbanden en je veroorzaakt schade of je belemmert het verkeer, dan kan dat leiden tot boetes, of zelfs het niet ten laste nemen van de schade die je toebrengt aan anderen, door de verzekering.

Winterbanden voor 60% van de lesauto's.

Winterbanden zitten onder 60% van de Nederlandse lesauto's. Dit blijkt uit een poll van Verkeerspro.nl
Verkeerpro.nl hield onder hun lezers een poll over het wel of niet hebben van winterbanden.
Van de 453 lezers die gestemd hebben heeft aangegeven 61% hun lesauto te hebben voorzien van winterbanden.
6% procent van de gestemde lezers gaf aan nog winterbanden aan te schaffen.
Het CBR is in december gestart met een proef met Winterbanden. Hierbij moesten examens in lesauto’s op goedgekeurde winterbanden sneller verlopen bij winterse omstandigheden.

Winterbanden niet verplicht, eigen verantwoordelijkheid!

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu stelt winterbanden niet verplicht. Dat wordt duidelijk uit de antwoorden die zij gaf op vragen van de kamerleden Monasch en Van Dekken (beide PvdA) naar de mogelijke verplichtstelling van winterbanden voor professioneel personenvervoer. De vragen werden gesteld naar aanleiding van een artikel in de media over een ongeval bij de plaats Erica met een personenbusje dat niet van winterbanden was voorzien. De minister heeft kennis genomen van het ongeval, maar ziet hierin geen reden om winterbanden verplicht te stellen. Wel wijst zij op het handboek ‘professioneel aanbesteden', waarin de aanbeveling van winterbanden is opgenomen als belangrijk veiligheidsaspect. De minister stelt dat haar beleid erop is gericht dat elke weggebruiker zelf de verantwoordelijkheid moet nemen voor de eigen veiligheid. Ze raadt het gebruik van winterbanden aan opdrachtgevers van professioneel personenvervoer wel sterk aan

Geen winterbanden voor Groningers.

GRONINGEN - Groninger automobilisten rijden het minst van alle Nederlanders op winterbanden. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau Panelwizard in opdracht van RTV Noord.


Niet meer dan een op de vijf Groningers heeft op dit moment winterbanden. Landelijk is dat bijna een derde. Opvallend zijn de verschillen met de andere noordelijke provincies. Waar de Groningers niet meer dan 20 procent halen, rijdt ruim veertig procent van de Friezen op winterbanden. De Drenten zelfs bijna 50 procent.
Ook op de vraag of er in de nabije toekomst winterbanden worden aangeschaft, zegt 57 procent van de Groningers dat niet van plan te zijn. De onderzoekers hebben geen bevredigende verklaring voor de geringe populariteit van winterbanden onder Groningers.

Klik hier voor de RTVNoord video.
Bron: RTVNoord

Daarom winterbanden!

Winterbanden zijn onmisbaar in winterse omstandigheden. In sommige Europese landen zoals Duitsland, Luxemburg, Italië en Oostenrijk zijn winterbanden ‘s winters trouwens verplicht. Voor meer informatie over de specifieke regels per land kunt u terecht op sites van VAB of ANWB.

Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling en een ander profiel dan zomerbanden. Rubber wordt bij lagere temperaturen harder en daardoor verliezen zomerbanden bij lage temperaturen de optimale aanpassing op het wegdek. Winterbanden hebben een specifiek profiel en een specifiek rubbermengsel. Zodra de temperatuur zakt onder de 7 graden Celsius presteren winterbanden beter dan gewone (zomer)banden. Ze zijn niet alleen nuttig bij sneeuw of ijzel, maar garanderen op elk wegdek een betere wegligging en een kortere remafstand. Ze bieden een betere trekkracht op natte, besneeuwde of bevroren wegen, beter weggedrag in bochten en minder risico op aquaplaning.

Moderne winterbanden zijn even geluidloos en comfortabel als zomerbanden en slijten niet sneller.
• Winterbanden worden gemonteerd op alle vier de wielen. Montage van slechts twee winterbanden leidt tot stabiliteitsproblemen, ook op de snelweg. Een auto met voorwielaandrijving: als alleen op de vooras winterbanden zijn gemonteerd, verbeteren de prestaties bij het optrekken. Maar de auto gaat dan achteraan uit balans en zal daardoor eerder om zijn as draaien (overstuur). Een auto met achterwielaandrijving: als alleen op de achteras winterbanden zijn gemonteerd, verbeteren de prestaties bij het optrekken. Maar de auto raakt vooraan sneller uit balans en zal daardoor in bochten eerder rechtdoor gaan (onderstuur).
• Een minimum profieldiepte van 4 mm is vereist om veilig te blijven. Een alternatief voor de klassieke winterbanden zijn de M+S banden (modder en sneeuw). Ze hebben een iets minder diep profiel. Op deze banden staat het logo van een sneeuw- of ijskristal. Deze banden kunnen een gans jaar door gebruikt worden. Ook de meeste vier-seizoensbanden vallen onder deze categorie.
• Heb je erg brede banden en grote velgen dan is het verstandig om te kiezen voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak met het wegdek immers als een nadeel.
• Een vierwielaangedreven wagen heeft meer tractie op vlak terrein en bij bergop rijden. Bij het remmen en zeker bij het afdalen heeft de 4X4 aandrijving geen enkel nut en zal de terreinwagen door z'n zwaarder gewicht een langere remweg hebben en minder stuurvast zijn. Winterbanden zijn dus geen luxe. Vaak zijn 4X4 al met standaard 'M+S (modder- en sneeuwbanden) uitgerust.
• Als je winterbanden koopt, moet je er op letten dat de maximum snelheid van de banden, ongeveer gelijk ligt met de door de fabriek opgegeven topsnelheid van je auto. Deze maximum snelheid moet ten alle tijden op de band staan in de vorm van een code.
Q 160 KM/H
S 180 KM/H
T 190 KM/H
H 210 KM/H
V 240 KM/H
Als de maximumsnelheid lager is dan die van de auto, dan moet u dit met een voor de bestuurder zichtbare sticker aangeven.
• Winterbanden dienen over het algemeen een 0,2 bar hogere bandenspanning te hebben dan de zomerbanden. Informeer bij aanschaf van winterbanden naar de aanbevolen bandenspanning en raadpleeg ook het instructieboekje van de auto.

Sneeuwkettingen
Hoewel een auto op winterbanden beter bestand is tegen winterse omstandigheden kan het vooral op bergwegen nog nodig of zelfs verplicht zijn om sneeuwkettingen te monteren. De wegen waar sneeuwkettingen verplicht zijn, worden aangegeven met een verkeersbord.
• Oefen thuis met het opleggen voor je vertrekt.
• Voorgevormde kettingen (zitten vaak in een plastiek zak) zijn gebruiksvriendelijker dan ladderkettingen (goedkoper, zitten in een doos)
• Sneeuwkettingen moeten gemonteerd worden op de aangedreven wielen.
• Sneeuwkettingen moeten aangepast zijn aan de bandenmaat.
• Op de verpakking van sneeuwkettingen staat een maximumsnelheid genoemd. In de meeste landen mag u met kettingen niet harder rijden dan 50 km/h.
• Sneeuwkettingen moeten verwijderd worden als het wegdek terug vrij is.

Meer info: VAB/ANWB