Winterbanden kopen, met of zonder velg?

Winterbanden aanschaffen met of zonder velgen?




De winter komt eraan en iedereen zit in een afwachtend dilemma van wel of geen winterbanden.
Daarbij kom je ook te staan voor de keuze, worden de winterbanden aangeschaft met of zonder velgen. Zelfs daar heb je weer verschillende mogelijkheden in. Worden het de lelijke zwarte stalen velgen voor de winterbanden of misschien toch wel een mooi lichtmetalen velgje met een winterband die ook weer wat duurder zal zijn. 
Heb je de keuze gemaakt voor de lichtmetalen velg voor de winterbanden kom je weer in het volgende dilemma. Welke van de honderden verschillende soorten en modellen moet het worden. De keuze hierin is zo groot. Ik weet het allemaal niet meer. 
Uiteindelijk zal de prijs van de aanschaf van winterbanden alles het toch bepalen. 
In veel gevallen begin je bij een winterbanden set met A-merk winterband en een lichtmetalen velg. Dit blijkt dan wat aan de dure kant te zijn dus we stappen over naar een "lelijke" zwarte velg met winterbanden. Eenmaal de prijs hebben gekregen ben je toch niet meer zo zeker van de keuze voor zwarte stalen velgen en je vraagt naar lichtmetalen velgen met een wat goedkopere winterband. 
Al met al je bent een uur verder tien verschillende prijzen gehoord en je bent alleen maar onzekerder geworden over de keuze die je moet maken. Conclusie je ziet door de bomen het bos niet meer en je laat de prijs het maar bepalen. We gaan voor de goedkoopste optie en dat is 4 losse winterbanden aanschaffen en we zien volgend jaar wel weer verder.



De winter komt eraan en Nederlander zijn heel zuinig. Als we al aan winterbanden doen, dan maar zonder velg. Is dat wel zo verstandig?
Garagisten en fitters kopen dit jaar minder winterbanden in. Er ligt nog het een en ander op voorraad, maar ook de klanten laten op zich wachten. De markt voor winterbanden heeft zich gestabiliseerd, maar er is nog hoop: de velg.
De Nederlander kiest over het algemeen voor een losse winterband. Elke winter moet de zomerband van zijn velg gehaald worden, en de winterband gemonteerd. Wij schijnen in vergelijking met de rest van Europa vrij uniek te zijn in deze keuze, maar we zouden bij de besparing op de velgen eens moeten stilstaan bij de slijtag. Voor de band is het beter om zo min mogelijk ge(de)monteerd te worden. Goede zaak dus om een setje extra wielen te nemen.
Daarnaast is een band met velg sneller onder de auto geplaatst dan dat de band eerst nog verwisseld moet worden. Vooral in november, wanneer we de eerste koufronten en sneeuwvlokjes zien, is het erg druk in de werkplaatsen. Tegen de tijd dat je een afspraak hebt, is het bijna alweer tijd om de zomerbanden van stal te halen. Met de band op velg is het slechts een kwestie van wielbouten los- en vastdraaien. Er is minder gespecialiseerd personeel nodig (je kan het ook gemakkelijk zelf doen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten