Winterbanden test 2010 2011, ze zijn volop bezig.



De winter staat weer voor de deur en zo ook de tijd voor de winterbanden. Ook dit jaar weer afwachten wat voor winterbanden weer gaan aanschaffen. Wellicht kunt u nog een seizoen met de winterbanden maar misschien moet u ook wel de winterbanden vervangen. Toch de winterbanden maar even controleren.
Als de winterbanden vervangen moeten worden moeten er natuurlijk wel goede winterbanden op. U kijkt dan natuurlijk even op de ANWB voor de winterbandentest 2010.
Nu het nieuwe winterbanden seizoen is aangebroken moet er natuurlijk ook een nieuwe winterbandentest komen. De ANWB en de duitse ADAC zijn volop bezig met het testen van de winterbanden voor het nieuwe winterbanden seizoen. De nieuwe resultaten van de winterbanden test publiceren ze vanaf 23 september 2010.

15 opmerkingen:

  1. Hoe kan het dat een band in 2009 als beste werd getest nu slechts als 10e uit de bus komt? Ik heb het over de Vredestein Snowtrac 3 in de 185/65 (2010) en 185/60 (2009) maat. Er zit een klein verschil in maat, maar maakt dat zoveel verschil? Voor 2010 staat voor deze band plotseling aangegeven dat er 'lichte tekortkomingen' zijn op droog en nat wegdek, terwijl dit in 2009 nog de beste band bleek te zijn... Hoe is dit te verklaren??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is nu de beste winterband
    205/55 r16 91h

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Even een reactie op de vraag van anoniem over de Vredestein Snowtrac 3.
    Het kan zijn dat Vredestein aanpassingen heeft gedaan in de samenstelling van het rubber of het model van het profiel. Dit om andere problemen te voorkomen (bijv. cuppen van de band) Daarbij komt ook dat andere merken hun banden dit ook kunnen doen. Door hun banden met aanpassingen te verbeteren. Ze vergelijken de uitkomsten met elkaar. Het kan dus zijn dat een band het ene jaar beter presteert, ten opzichte van de concurrentie, dan het andere jaar. Andere klein detail is dat het gedaan wordt door mensen en met 1 type auto. Het oordeel is en blijft een mening van een persoon en een band kan zich anders gedragen onder een ander type auto. Het gaat om het totale plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is nu de beste winterbanden in 205/55/16?
    Daar kun je gewoon de test resultaten van 2009 voor nemen. Wanneer je die testresultaten vergelijkt met de testresultaten van nu in de maten 225/45/17 en 185/65/15 dan zie je dat de Dunlop winter 3D en de Continental TS830 in alle maten goed uit de bus komen. Daaruit kan je dus concluderen dat je hiermee een goede winterband in huis hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Peter de Havik m.b.t. grote verschillen in testresultaten tussen het ene en het andere jaar: Ik kan me voorstellen dat een fabrikant wat aanpassingen doet, uiteraard met de bedoeling om de band te verbeteren. Het is ook logisch dat de andere fabrikanten niet stilzitten en een band van een bepaald merk dus relatief wat minder zou scoren dan in het voorgaande jaar. Als de testen echter zo sterk beinvloed worden door de menselijke factor en het type wagen dat wordt gebruikt dat je dergelijke verschillen ziet tussen 2009 en 2010, dan is een logische gevolgtrekking dat de waarde van deze testen zeer betrekkelijk is dat er dus niet al teveel belang aan moet worden toegekend. Of niet...??

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat klopt inderdaad. Natuurlijk zit er altijd een kern van waarheid in de testen. De verschillen in prestaties van de winterbanden zijn minimaal in de top. Deze verschillen zijn echter vaak zo minimaal dat de "gewone" bestuurder het verschilt niet eens voelt. Wat ze in deze testen voornamenlijk aantonen is dat de goedkopere merken het nog lang niet zo goed doen als de A merken. En dat er een wezenlijk verschil zit in zomer en winterbanden. Zelf denk ik ook dat de testen ook beinvloedbaar zijn door de merken zelf. Wanneer een A-merk zoals Michelin zeer slecht uit de test zou komen, zou Michelin dan toestemming geven om het te publiceren?
    De mensen zelf hebben heel veel waarde gehecht aan de testen. Ze willen een goede winterband maar meestal rijden ze in de zomer op goedkope banden. Veel mensen weten niet eens wat voor banden ze in de zomer onder de auto hebben. Wat even zo belangrijk is. Het is net alsof je de beste winterband moet hebben anders kom je niet op je plaats van bestemming. Nou volgens mij doet een winterband van elk gerenomeerd merk dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Allereerst heeft vredestein bij mijn weten nog nooit de test gewonnen. En als hij bij de betere zit dan is het rond de 5e plek van de 15 geteste banden dus ook dit is niet geweldig. Bij mijn weten is het meestal Dunlop, Good-year, Michellin en Continental die de tests winnen en ook altijd goed uit de bus komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb daarnet alle tests van 2009 bekeken van 14" tot 17" en vredestein snowtrack3 heeft de 6e als hoogste plek behaald bij alle andere testen bleek de band matig tot redelijk. Het is een Nederlandse band en hij zal niet echt slecht zijn maar als je echt wilt genieten in de sneeuw dan kun je beter gaan voor een beter merk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij deze kan ik melden dat de tests een leuke moment opname zijn onder 1 type auto.
    Zelf ben ik gaan zoeken naar verkoopcijfers en regio's. hieruit blijkt dat de Kleber het heel goed doet in Zuid Duitsland en Oostenrijk.
    Deze band komt uit de fabrieken van Michelin.
    In de in Nederland gepubliceerde tests komt hij rond de tiende plaats.

    Ik heb zelfs vorig jaar met een bol overtrokken zomerband van Pirelli (185 breed op een 8 jt velg(normaal 225)) gereden en beter gepresteerd op de weg dan anderen met een winterband.

    De verhouding van het gewicht van de auto en de breedte van de band eronder (bepaalt kracht per vierkante cm) en is van grote invloed op je rijgedrag in de winter.
    Als er normaal een 185 brede band onder je auto ligt kun je in de winter beter een 175 pakken ivm meer druk en grip. hoe lichter de auto hoe smaller de band.

    onder onze starlet in de zomer een 185 pirelli P6 en in de winter een 165 op 13 inch Kleber krisalp 3.

    onder onze corolla zomer pirelli p6 bol op 8jt 14 inch en winter vredestein snowtrac 3 175 op 14 inch.

    Dit zijn voorbeelden van een zeer goede ervaring met de huidige winter en zomerbanden.

    Maar als voorbeeld zal ik ook geven dat ik de Pirelli p6 niet zal aanbevelen onde zwaardere sportwagens met achterwiel aandrijving deze vreten in de zomer gewoon weg.

    Is gewoon een zachtere rubber compound.

    voor wat betreft het profiel en de rubber samenstelling in de winter moet er gewoon een goede vochtafvoer zijn en veel grip (grof met fijn profiel en een rubber compound die onder de 8 graden toch flexibel genoeg is dat de sneeuw en modder er door de lichte vervorming bij rijden ertussen uit valt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zijn smallere banden echt beter ? Door grotere druk gaat ijs/sneeuw smelten en een waterlaagje vormen tussen band en ondergrond en daardoor juist minder grip hebben. Dat is precies het effect van de smalle glijders van een schaats of slede op ijs/sneeuw. Kan iemand zeggen wat nu juist is ??
    Roger

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Smalle banden zijn beter dan brede banden. Maar TE smalle banden zijn ook niet goed. Een autofabrikant heeft een aantal voorgeschreven bandenmaten waarbij de auto goed kan rijden. Hiervan zou je voor de winterbanden de smalste band moeten pakken. Zou je smaller gaan dan wat een autofabrikant adviseert, dan kun je weer met andere problemen komen te zitten.
    Even over dat waterlaagje. Dit wordt afgevoerd door de groeven en zogehete lamellen die in het profiel zijn gevormd. Het oppervlak is ruw en bevat veel relief. Bij een schaats wil je juist dat hij zo glad mogelijk is en dat er juist dat waterlaagje ontstaat voor makkelijker glijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mag ik als leek een vraagje stellen, ben in het bezit van een bmw 318i, heb runflat winterbanden nodig. Wat is aan te raden voor een bwm als winterband.

    alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zou gewoon een A-merk winterband pakken. Zelf heb ik goede ervaringen met de Dunlop wintersport 3d en de Continental TS830. Moet je perse runflat hebben? Mijn BMW rijdt beter onder die stugge banden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben van plan om dit jaar toch maar winterbanden (205/55 16H) te kopen maar ik heb weinig zin om een half jaar met een stalen velg rond te rijden.

    Kan het kwaad (voor velg of band) om jaarlijks de banden te laten verwijderen/opleggen op een alu velg? Verhoogt dit het risico op een klapband? Thnx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed is het niet maar met de juiste apparatuur kunnen de bandenspecialisten dit klusje wel klaren. Je kan ook overwegen om lichtmetalen velgen te kopen ipv stalen velgen. Daarbij komt ook nog eens dat banden tegenwoordig ongeveer 30dkm meegaan. Afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijd zul je dan zien dat er vaak met het wisselen nieuwe banden gemonteerd zullen worden. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen