Winterbanden voor 60% van de lesauto's.

Winterbanden zitten onder 60% van de Nederlandse lesauto's. Dit blijkt uit een poll van Verkeerspro.nl
Verkeerpro.nl hield onder hun lezers een poll over het wel of niet hebben van winterbanden.
Van de 453 lezers die gestemd hebben heeft aangegeven 61% hun lesauto te hebben voorzien van winterbanden.
6% procent van de gestemde lezers gaf aan nog winterbanden aan te schaffen.
Het CBR is in december gestart met een proef met Winterbanden. Hierbij moesten examens in lesauto’s op goedgekeurde winterbanden sneller verlopen bij winterse omstandigheden.

Winterbanden niet verplicht, eigen verantwoordelijkheid!

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu stelt winterbanden niet verplicht. Dat wordt duidelijk uit de antwoorden die zij gaf op vragen van de kamerleden Monasch en Van Dekken (beide PvdA) naar de mogelijke verplichtstelling van winterbanden voor professioneel personenvervoer. De vragen werden gesteld naar aanleiding van een artikel in de media over een ongeval bij de plaats Erica met een personenbusje dat niet van winterbanden was voorzien. De minister heeft kennis genomen van het ongeval, maar ziet hierin geen reden om winterbanden verplicht te stellen. Wel wijst zij op het handboek ‘professioneel aanbesteden', waarin de aanbeveling van winterbanden is opgenomen als belangrijk veiligheidsaspect. De minister stelt dat haar beleid erop is gericht dat elke weggebruiker zelf de verantwoordelijkheid moet nemen voor de eigen veiligheid. Ze raadt het gebruik van winterbanden aan opdrachtgevers van professioneel personenvervoer wel sterk aan

Geen winterbanden voor Groningers.

GRONINGEN - Groninger automobilisten rijden het minst van alle Nederlanders op winterbanden. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau Panelwizard in opdracht van RTV Noord.


Niet meer dan een op de vijf Groningers heeft op dit moment winterbanden. Landelijk is dat bijna een derde. Opvallend zijn de verschillen met de andere noordelijke provincies. Waar de Groningers niet meer dan 20 procent halen, rijdt ruim veertig procent van de Friezen op winterbanden. De Drenten zelfs bijna 50 procent.
Ook op de vraag of er in de nabije toekomst winterbanden worden aangeschaft, zegt 57 procent van de Groningers dat niet van plan te zijn. De onderzoekers hebben geen bevredigende verklaring voor de geringe populariteit van winterbanden onder Groningers.

Klik hier voor de RTVNoord video.
Bron: RTVNoord

Daarom winterbanden!

Winterbanden zijn onmisbaar in winterse omstandigheden. In sommige Europese landen zoals Duitsland, Luxemburg, ItaliĆ« en Oostenrijk zijn winterbanden ‘s winters trouwens verplicht. Voor meer informatie over de specifieke regels per land kunt u terecht op sites van VAB of ANWB.

Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling en een ander profiel dan zomerbanden. Rubber wordt bij lagere temperaturen harder en daardoor verliezen zomerbanden bij lage temperaturen de optimale aanpassing op het wegdek. Winterbanden hebben een specifiek profiel en een specifiek rubbermengsel. Zodra de temperatuur zakt onder de 7 graden Celsius presteren winterbanden beter dan gewone (zomer)banden. Ze zijn niet alleen nuttig bij sneeuw of ijzel, maar garanderen op elk wegdek een betere wegligging en een kortere remafstand. Ze bieden een betere trekkracht op natte, besneeuwde of bevroren wegen, beter weggedrag in bochten en minder risico op aquaplaning.

Moderne winterbanden zijn even geluidloos en comfortabel als zomerbanden en slijten niet sneller.
• Winterbanden worden gemonteerd op alle vier de wielen. Montage van slechts twee winterbanden leidt tot stabiliteitsproblemen, ook op de snelweg. Een auto met voorwielaandrijving: als alleen op de vooras winterbanden zijn gemonteerd, verbeteren de prestaties bij het optrekken. Maar de auto gaat dan achteraan uit balans en zal daardoor eerder om zijn as draaien (overstuur). Een auto met achterwielaandrijving: als alleen op de achteras winterbanden zijn gemonteerd, verbeteren de prestaties bij het optrekken. Maar de auto raakt vooraan sneller uit balans en zal daardoor in bochten eerder rechtdoor gaan (onderstuur).
• Een minimum profieldiepte van 4 mm is vereist om veilig te blijven. Een alternatief voor de klassieke winterbanden zijn de M+S banden (modder en sneeuw). Ze hebben een iets minder diep profiel. Op deze banden staat het logo van een sneeuw- of ijskristal. Deze banden kunnen een gans jaar door gebruikt worden. Ook de meeste vier-seizoensbanden vallen onder deze categorie.
• Heb je erg brede banden en grote velgen dan is het verstandig om te kiezen voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak met het wegdek immers als een nadeel.
• Een vierwielaangedreven wagen heeft meer tractie op vlak terrein en bij bergop rijden. Bij het remmen en zeker bij het afdalen heeft de 4X4 aandrijving geen enkel nut en zal de terreinwagen door z'n zwaarder gewicht een langere remweg hebben en minder stuurvast zijn. Winterbanden zijn dus geen luxe. Vaak zijn 4X4 al met standaard 'M+S (modder- en sneeuwbanden) uitgerust.
• Als je winterbanden koopt, moet je er op letten dat de maximum snelheid van de banden, ongeveer gelijk ligt met de door de fabriek opgegeven topsnelheid van je auto. Deze maximum snelheid moet ten alle tijden op de band staan in de vorm van een code.
Q 160 KM/H
S 180 KM/H
T 190 KM/H
H 210 KM/H
V 240 KM/H
Als de maximumsnelheid lager is dan die van de auto, dan moet u dit met een voor de bestuurder zichtbare sticker aangeven.
• Winterbanden dienen over het algemeen een 0,2 bar hogere bandenspanning te hebben dan de zomerbanden. Informeer bij aanschaf van winterbanden naar de aanbevolen bandenspanning en raadpleeg ook het instructieboekje van de auto.

Sneeuwkettingen
Hoewel een auto op winterbanden beter bestand is tegen winterse omstandigheden kan het vooral op bergwegen nog nodig of zelfs verplicht zijn om sneeuwkettingen te monteren. De wegen waar sneeuwkettingen verplicht zijn, worden aangegeven met een verkeersbord.
• Oefen thuis met het opleggen voor je vertrekt.
• Voorgevormde kettingen (zitten vaak in een plastiek zak) zijn gebruiksvriendelijker dan ladderkettingen (goedkoper, zitten in een doos)
• Sneeuwkettingen moeten gemonteerd worden op de aangedreven wielen.
• Sneeuwkettingen moeten aangepast zijn aan de bandenmaat.
• Op de verpakking van sneeuwkettingen staat een maximumsnelheid genoemd. In de meeste landen mag u met kettingen niet harder rijden dan 50 km/h.
• Sneeuwkettingen moeten verwijderd worden als het wegdek terug vrij is.

Meer info: VAB/ANWB

Winterbanden Verplicht!! volgens PvdA

Grace Tanamal, raadslid voor de PvdA, heeft het college van B en W schriftelijke vragen gesteld over het gebruik van winterbanden bij het zogenoemde ‘contractvervoer’.

Het gaat hierbij vooral om het vervoer van schoolkinderen en senioren.

Zorgen
Tanamal maakt zich zorgen over het vervoer van deze groepen wanneer zij worden vervoerd in taxibusjes die niet zijn voorzien van winterbanden.
“Het is inmiddels wel bewezen dat deze banden voor meer veiligheid zorgen. Het is ons echter niet duidelijk of alle vervoerders hun verantwoordelijkheid hierin nemen”, aldus Tanamal.

Verplicht
Tanamal is dan ook van mening dat de gemeente het gebruik van winterbanden verplicht moet stellen bij bepaalde weersomstandigheden.
Volgens Tanamal is het belangrijk dat de gemeente deze aanvullende eis opneemt in de aanbesteding, omdat vervoerders die wel deze verantwoordelijkheid willen nemen dit nu misschien niet doen wegens investeringskosten.
“Wanneer de gemeente deze eis stelt zijn de investeringen voor alle vervoerders gelijk en hoeven zij zich dus geen zorgen te maken dat ze in de aanbesteding te duur worden.”

Extra kosten
Tanamal: “Wij stellen de veiligheid van de gebruikers boven de eventuele extra kosten die een dergelijke aanbestedingseis met zich meebrengt. Wij hebben het college gevraagd om aan te geven welke vervoerder geen gebruik maakt van winterbanden en deze alsnog te verzoeken winterbanden te gebruiken voor de rest van deze winter.”

Winterbanden taak van de werkgever

Tweederde van de Nederlanders vindt dat het regelen van winterbanden voor leaseauto’s een taak is van de werkgever. 28,5% vindt dat het de eigen verantwoordelijkheid is van de werknemer en de overige 4,4% van de respondenten ziet hierin een taak voor de overheid. Een en ander blijkt uit onderzoek van juridisch dienstverlener JuroFoon. Werkgevers zijn niet wettelijk verplicht om ervoor te zorgen dat de leaseauto in de winter van winterbanden is voorzien. Een werkgever kan echter wel aansprakelijk zijn voor (letsel)schade als gevolg van ontbrekende winterbanden.

Gratis een FBTO IJsvrij rijden set

Sluit nu een FBTO Autoverzekering af en ontvang gratis een FBTO IJsvrij rijden set! Met onder andere:
  • ijskrabber, 
  • ruitontdooier, 
  • dropjes,
  • een deken

Aanschafwaarde vergoed bij total loss, ook voor tweedehands auto's!
Bij schade uitstekende en snelle afhandeling.
Regeling beoordeeld met een 10 door de Consumentenbond. Bereken hier uw premie!

FBTO heeft een unieke nieuwe manier van verzekeren met de Internet Autoverzekering. U regelt alles zelf online, waardoor de premie extra laag is. De verzekering is ook heel flexibel. U heeft geen jaarcontract en u kunt direct afsluiten wijzigen of opzeggen.

Bij de FBTO Internet Autoverzekering wordt uw opgebouwde no-claimkorting maandelijks verrekend in plaats van jaarlijks. Zo betaalt u dus iedere maand minder premie!

De voordelen van de FBTO Internet Autoverzekering zijn:
  • Geen jaarcontract
  • Direct wijzigen, aanvullen of opzeggen van uw polis
  • Een lage premie, die elke schadevrije maand daalt
  • Geen papieren rompslomp

Profiteer nu ook van de FBTO Internet Autoverzekering!

Bereken hier uw premie!