Verzekeraars vragen aandacht voor Winterbanden

Vrijwel tegelijk met de eerste sneeuwvlokken hebben ASR en Centraal Beheer de aandacht gevestigd op risico's die samenhangen met het winterse weer, waarbij de nadruk ligt op het gebruik van winterbanden.
ASR liet 1.447 Nederlanders ondervragen over hun winterse gedrag. Daaruit blijkt dat 69% nooit op winterbanden rijdt; 27% laat zijn banden in de winterperiode standaard vervangen. Ruim twee vijfde denkt ten onrechte dat rijden in het spoor van andere auto's de beste grip geeft. Wel wordt de auto, net als de (eigen) woning, over het algemeen goed voorbereid op winterweer, aldus ASR.
Centraal Beheer liet samen met leasemaatschappij Athlon schadedossiers inzien door verkeerspsycholoog Adriaan Heino. Die kwam tot de conclusie dat auto's op zomerbanden in de winter voor structureel meer ongelukken zorgen dan auto's met winterbanden. "Wel blijkt hierbij, dat de incidenten in de winter gemiddeld kleiner zijn dan in de zomer, ongeacht de bandensoort." De schadekosten per schadegeval zijn 's winters lager dan in de zomermaanden, waarbij er geen onderscheid is tussen schade met winter- of met zomerbanden. Afgelopen winter is het aantal gemonteerde winterbanden met 70% gestegen tot 1,2 miljoen.
bron:AM

Winterbanden Duitsland verplicht.

Wie komende winter naar Duitsland gaat of het land passeert op weg naar wintersport, doet er goed aan de nieuwe wettelijke regeling op winterbanden op te volgen. Wie bij sneeuw of ijzel geen winterbanden onder de auto heeft loopt de kans een boete van 40 euro te krijgen.
Vanaf maandag geldt in Duitsland de verplichting om winterbanden onder de auto te hebben bij sneeuw of ijzel. Gisteren stemde de Duitse Bondsraad – vergelijkbaar met onze Eerste Kamer – in met deze wettelijke aanscherping. Daarnaast werd de boete voor overtreders verdubbeld naar 40 euro.
Eerder gold bij onze Oosterburen de regeling dat personenauto’s bij ieder weertype van ‘gepaste banden’ moesten zijn voorzien. De rechtbank vond dit te vaag. Daarop werd de regeling aanscherpt tot een verplichting van winterbanden bij sneeuw of ijzel. De nieuwe regel gaat maandag in.
Veel Duitse automobilisten zagen de bui al hangen. In de afgelopen weken was er een ware run op winterbanden. De verkoop ervan ligt 20 procent hoger dan vorig jaar, toen Duitsland toch best veel last had van winterweer.

Kennis winterbanden schiet tekort

VACO onderzoek: kennis winterbanden schiet tekort.

De belangstelling naar winterbanden in Nederland is de laatste jaren explosief toegenomen. Winterbanden fabrikanten kunnen de productie van winterbanden en de uitlevering van winterbanden totaal niet bijbenen. Er gaan bijna tweemaal zoveel winterbanden de deur uit als vorig jaar. Uit een enquête blijkt niettemin dat de automobilist nog altijd te weinig weet over de voordelen van winterbanden. Kan voorlichting de afzet verder verhogen?


Volgens geschatte cijfers worden er dit seizoen ongeveer 1,2 to 2 miljoen winterbanden verkocht, tegen 700.000 vorig jaar. Nu er ook dit jaar weer in november sneeuw lijkt te komen, net zoals vorig jaar, gaan vele automobilisten over op winterbanden. De verkoop van de winterbanden is dit jaar vroeg begonnen. Dit komt door het grote tekort aan winterbanden vorig jaar. Het winterbanden seizoen  van vorig jaar is dan ook nog niet vergeten.
In de grote vraag naar winterbanden speelt Duitsland een grote rol. Duitsland wil namenlijk de winterbanden verplichten en is hier ook druk mee bezig om de wet te veranderen. Vele mensen willen liever geen risico nemen wanneer ze naar of door Duitsland rijden. Daarom worden er voor de zekerheid winterbanden op de auto gemonteerd.
Niet alleen bij vorst
VACO liet een onderzoekje houden onder consumenten, waaruit naar voren komt dat bijna 40% op winterbanden rijdt omdat ze in landen komen waar dat verplicht is. Waarnaast gelukkig ook bijna 80% aangeeft dat ze uit veiligheidsoogpunt voor winterbanden kiezen.
De meesten weten wel dat rubbersoort en profiel bij de winterbanden anders zijn. Maar wat daarvan precies de voordelen zijn blijkt nog altijd veel minder bekend. Gevraagd bij welke temperatuur winterbanden beter presteren weet maar een kwart van de ondervraagden dat als grens +7ºC wordt aangehouden.
Liefst 60% denkt dat het kouder moet zijn, 37% meent zelfs dat het moet vriezen om met winterbanden beter beschoeid te zijn.

Vooral voor veelrijders
Bij de ondervraagden blijken zij die meer dan een gemiddeld jaarkilometrage rijden tweemaal zo vaak winterbanden gebruiken, dan gemiddelde automobilisten. Dan nog gaat het over maar 40% van die veelrijders, welke winterbandenklant zijn.
Dat aandeel zou hoger kunnen, als iedereen besefte dat het nu al koud genoeg is in Nederland om met winterbanden betere grip te hebben. Bijna de helft van de ondervraagden die geen winterbanden hebben geven op dat het ze te duur is.

Voordelen beter overbrengen
Gerichte voorlichting van autobedrijf of bandenspecialist lijkt nog heel wat zieltjes voor winterbanden te kunnen winnen. Als men maar doorkrijgt dat ze ook bij Nederlandse temperaturen voordeel brengen.
Vooral moet ook worden onderstreept dat winterbanden helemaal niet veel duurder zijn, omdat je met een set zomer- en winterbanden bijna net zoveel kilometers kunt maken als met twee sets zomerbanden.

Bron: amt

Nut winterbanden onder de loep!

Monteer winterbanden wanneer de "R" in de maand zit!!

Dit wordt veelal gezegd. Maar volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zijn de winterbanden alleen effectief bij temperaturen onder het vriespunt en bij sneeuwval. "En dat komt in Nederland bar weinig voor."
Hiermee brengt meneer Tertoolen de winterbanden discussie weer lekker op gang. "Het nut van winterbanden". In vele landen wordt het nut van winterbanden ingezien maar behalve in Nederland. Net als het gebruik van sneeuwkettingen. In Nederland, als een van de enige landen, verboden om te gebruiken.

Het is een feit dat winterbanden onder winterse omstandigheden veel meer grip hebben. Als de temperaturen dalen dan wordt het rubber van een winterband soepel en levert meer grip. Bij een zomerband wordt dit rubber juist hard en kan du geen grip meer bieden. Tevens kan de winterbanden veel meer water en sneeuw afvoeren door het opener profiel van de winterband.

Verkeersveiligheid en winterbanden.
Het is een feit dat winterbanden meer grip leveren van zomerbanden in winterse omstandigheden. Wanneer de temperaturen dalen zal het rubber van een zomerband hard worden hierdoor heeft de zomerband minder grip bij koude temperaturen. Bij winterbanden is de samenstelling van het rubber aangepast waardoor de winterband juist bij koudere temperaturen een optimale grip kunnen leveren. Tevens hebben de winterbanden ook de zogehete lamellen in het profiel. Deze lamellen in het profiel van de winterbanden zorgen er voor dat de winterbanden veel meer water en sneeuw kunnen verwerken.

Wanneer men dus in de wintermaanden rijd met winterbanden zal dit natuurlijk altijd een positief effect hebben. Hier en daar een uitzondering van bepaalde types (chinese) winterbanden daar gelaten.
Het probleem zit hem vaak in de winterbanden bestuurders. Auto's uitgerust met winterbanden hebben meer grip en dat weten de bestuurders ook. Hierdoor rijden ze vaak harder en nemen ze meer risico's dan bestuurders zonder winterbanden. Gevolg: voor de veiligheid maakt het niets uit. Dit heeft dus niets met het nut van winterbanden te maken, maar meer met de bestuurders van auto's uitgerust met winterbanden.
Daarom hebben winterbanden wel degelijk NUT!

Duitsers willen winterbanden verplicht!

Negen van de tien Duitse automobilisten zijn voorstander van een winterbandenplicht. Bij een enquete van de keuringsorganisatie Dekra onder 1.700 automobilisten sprak 93 procent van de ondervraagden hiervoor uit. Slechts 7 procent is tegen zo’n plicht. Bijna de helft (49 procent) was voorstander van een winterbandenplicht in de periode van oktober tot april en 41 procent van een winterbandenplicht in de periode van november tot maart. Slechts 6 procent bleek voorstander van de periode december tot februari.


Gevraagd naar de dagelijkse praktijk gaf 85 procent van de automobilisten aan vanaf de herfst voornamelijk op winterbanden te rijden. 11 procent bleek voorstander van allweather banden als alternatief voor winterbanden. Slechts 1 procent van de autormobilisten vond dat winterbanden alleen dienen te worden gemonteerd als men daartoe verplicht is. De Duitse minister van verkeer verwacht eind november de nieuwe, aangescherpte winterbandenwetgeving in gebruik te kunnen nemen.

Winterbanden test Continental TS830 van Autovisie (Telegraaf)

Het verschil van winterbanden en zomerbanden getest door Autovisie (telegraaf).

Geef uw mening over deze test van de autovisie.

Autovisie heeft een test met winterbanden en zomerbanden uitgevoerd. Hierbij willen ze het verschil laten zien tussen de winterband en de zomerband. Ze doen deze test met een VW Golf en banden van Continental. Banden zijn de Continental PremiumContact-2 en voor de winter Continental Wintercontact TS830.
Dit is echter, naar mijn mening, niet een echt heel betrouwbare test. Maar er zal net als altijd een kern van waarheid in zitten.
In deze test van winterbanden wordt gekeken of winterbanden nu echt zoveel beter zijn dan zomerbanden. Let wel, ze testen dit met 10 graden. Dus boven de 7 graden die de winterbanden fabrikanten voorschrijven om te gebruiken.
Ben zeer benieuwd wat jullie ervan vinden. Dus kijk en huiver.


bron: autovisie (telegraaf)

Nog even de winterbanden test op rij.

Winterbanden test 2010/2011 test resultaten.

De test resultaten van de winterbanden test 2010/2011 gedaan door de ANWB en de ADAC hieronder nog even op een rijtje gezet. Aangezien verschillende mensen het makkelijker vinden een overzicht te hebben van de winterbanden tests. De winterbanden test resultaten zijn gesorteerd op de geteste winterbanden maten. Staat uw maat winterbanden er niet bij zoek dan de maat die het dichtst bij die van u in de buurt komt. Hierdoor kunt u een goed verglijk maken met uw winterbanden.

185/65/15
Voor de winterbanden test resultaten in de maat 185/65/15 klikt u op deze link.

195/65/15
Voor de winterbanden test resultaten in de maat 195/65/15 klikt u op deze link.

205/55/16
Voor de winterbanden test resultaten in de maat 205/55/16 klikt u op deze link.
In dit artikel dient u naar beneden te scrollen voor de anwb pagina's.

225/45/17
Voor de winterbanden test resultaten in de maat 225/45/17 klikt u op deze link.

Winterbanden tekort ECHT waar!

Winterbanden tekort dreigt nu al!

Met de winter van vorig jaar in ons achterhoofd gaan we lekker met z'n allen massaal op winterbanden jacht.
We willen dit jaar natuurlijk niet weer achter het net vissen of de hoofdprijs voor de winterbanden betalen.
Zelfs de overkoepelende branchevergeniging VACO constateert dat er nu al een tekort aan winterbanden dreigt te komen. Bepaalde maten winterbanden zijn nu al niet eens meer leverbaar, laat staan dit jaar uberhaupt nog.

Sommige bandenleveranciers hebben nu al moeite om aan de vraag te voldoen. Dat heeft Edwin Brinksma, manager bij de vereniging voor de banden- en wielenbranche Vaco, dinsdag gezegd.
''Dit jaar is het vroeger druk bij de bandenspecialisten dan voorgaande jaren. Producenten draaien op volle kracht om daar waar mogelijk nog aan de vraag te kunnen voldoen'', aldus Brinksma.

Vorig jaar ontstond een run op winterbanden door de strenge winter, waardoor garagebedrijven de vraag niet aankonden.

Crisis
Tegelijkertijd moesten veel bandenspecialisten door de economische crisis flink snijden in de productie.
''Nu zij geconfronteerd worden met een plotselinge versnelling van de vraag kunnen ze het niet aan'', zegt Brinksma.
Volgens Kwik-Fit, een van de grootste bandenleveranciers in Nederland, gingen er tot nu toe dit jaar zo'n 10 procent meer winterbanden over de toonbank.

Gouden tijden

Voor de bandenbranche was afgelopen winter een gouden tijd. De gladheid zorgde ervoor dat er 1,2 miljoen winterbanden werden verkocht.
Het jaar daarvoor waren dat er 700.000. Brinksma verwacht dat de aantallen van afgelopen winter opnieuw gehaald zullen worden.

bron: nu.nl