Minimaal profiel winterbanden, niet oprijden !

Wat is de minimale profieldiepte winterbanden?

Antwoord: Een winterband moet minimaal 4 mm profiel bevatten.
Dit is makkelijk te controleren doormiddel van een 2 euro muntstuk. De zilverenrand van het muntstuk is namenlijk 4 mm breedt. Wanneer je de munt in het profiel van de winterband zet mag de zilveren rand niet zichtbaar zijn. Is de zilveren rand wel zichtbaar dan heeft de winterband minder dan 4 mm profiel. Deze is dus aan vervanging toe.

De ÖAMTC , de Oostenrijkse ANWB, deed aanvullend onderzoek op de winterbandentest die elke 2 jaar publiceren. Daarin werd gekeken naar de gevolgen van slijtage op de eigenschappen van winterbanden.
Nieuwe maar wel ingereden winterbanden en afgesleten winterbanden (in twee stappen tot 4 mm profieldiepte) werden vergeleken met een nieuwe zomerband. Daarbij keek de ÖAMTC naar:

* Grip op een besneeuwde weg;
* Gevoeligheid voor aquaplaning;
* De remweg op nat en droog wegdek.

Opnieuw werd bevestigd dat rijden met zomerbanden onder winterse omstandigheden gevaarlijk is. Een nieuwe zomerband met een gemiddelde profieldiepte van 7,5 mm heeft, vergeleken met een winterband waar nog 4 mm profiel op zit, nog altijd 50% minder grip op de besneeuwde weg. En die afgesleten winterband op zijn beurt heeft al zo'n 30% trekkracht ingeleverd, wat nauwelijks aanvaardbaar is voor een winterband.

De remproeven op natte en droge weg laten zien dat een zomerband in beide gevallen de kortste remweg heeft. Uit de proef bleek ook dat met het slijten van de winterband de remweg op natte weg toeneemt. De aanvankelijk gunstige aquaplaningeigenschappen lopen sterk terug wanneer de band afslijt.

Conclusie
Winterbanden kunnen niet worden opgereden tot de wettelijk toegestane minimale profieldiepte van 1,6 mm. Al bij 4 mm is de grip op besneeuwde weg sterk teruggelopen. Ze 'oprijden' in de zomer is ook geen optie. Met de afnemende profieldiepte nemen de eigenschappen op de natte weg af en de remweg op droge weg is altijd langer dan die van een zomerband. Overigens vinden wij 1,6 mm minimale profieldiepte ook voor zomerbanden aan de krappe kant. Wij adviseren 2 mm aan te houden.

Vraag tweedehands winterbanden groeit

Op de gladde wegen van de afgelopen dagen zijn de gebruikelijke vervoersmiddelen niet altijd geschikt. Veel Nederlanders zoeken op internet naar winterbanden en andere manieren om zich toch door de sneeuw te kunnen bewegen. Dat maakten woordvoersters van advertentiesites Marktplaats.nl en Speurders.nl woensdag bekend.

Op Marktplaats.nl steeg de vraag naar vierwielaangedreven auto's vanaf vorige week donderdag met bijna 30 procent. De piek was afgelopen zondag, toen werd 63.000 keer naar zo'n wagen gezocht tegenover 36.000 zoekopdrachten in de dagen voor de sneeuwval. Ook werd veel vaker gezocht op sleeën (van 4.800 zoekopdrachten naar 137.600) en winterbanden (van 11.265 zoekacties naar 78.630).

Volgens een woordvoerster van Speurders.nl is het winterse weer van de afgelopen dagen goed terug te zien in de top 10 van zoekopdrachten. ,,De woorden 'slee' en 'winterbanden' staan sinds begin deze week op nummer 1 en 4. Voor de sneeuwval stonden woorden als 'games', 'iPhone' en 'gratis' op de eerste plek.''

Bron: ANP

Veel gestelde vragen over winterbanden


Regelmatig krijg ik vragen of reacties over winterbanden die van dezelfde aard zijn. Aangezien ik niet constant hetzelfde wil gaan antwoorden heb ik een lijst gemaakt met de meest gestelde vragen over winterbanden. Daarbij heb ik zo zorgvuldig mogelijk een antwoordt geformuleerd.
De lijst met veel gestelde vragen over winterbanden vind je hier.

Wanneer alle vragen nog niet zijn beantwoord. Kunt u het altijd ook nog eens proberen op de site van de ANWB. De ANWB heeft ook een pagina met daarop de veel gestelde vragen. Deze pagina van de ANWB is hier terug te vinden.

Kijk hier ook eens voor de vele misverstanden die er zjin over winterbanden.

23% van hulpdiensten geen winterbanden


Politieauto's van zes van de 26 politiekorpsen rijden niet op winterbanden. Ook twee ambulancediensten rijden tijdens de aanhoudend barre winteromstandigheden niet op de veiligere banden. Sommige hulpdiensten willen wel, maar kunnen niet meer aan winterbanden komen. Dat schrijft het AD dinsdag na een rondgang.

De Algemene Nederlandse Politie Vereniging ANPV wil opheldering van minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken over het ontbreken van winterbanden voor politiewagens. De politiebond vindt het ''van de zotte'' dat ongeveer de helft van de regiokorpsen geen winterbanden aanschaft, omdat dat te duur zou zijn.

Dat heeft ANPV-voorzitter Walter Wenting dinsdag desgevraagd gezegd. De bond stuurt een dezer dagen een brief naar de minister en zal nadere actie ondernemen, als blijkt dat zij ook vindt dat de aanschaf van een set winterbanden voor elke politieauto te duur is. ,,Dat is valse zuinigheid, die ten koste gaat van de veiligheid van politiemensen. Het lijkt ons ook in strijd met de arbowetgeving'', zei Wenting.

Ook enkele ambulancediensten, waaronder die in Flevoland, blijken zonder winterbanden te rijden. ,,Dat is niet in orde'', zegt Wouter de Jong van CNV Vakmensen. ,,Ambulanceposten moeten zorgen dat hun voorzieningen in orde zijn, zodat ze onder alle omstandigheden zo goed mogelijk hulp kunnen bieden.'' De vakbond wil de hulpverleningsregio's nog even de tijd geven om de zaken op orde te brengen, maar als er niets gebeurt zal de bond ,,niet vrijblijvend'' aan de bel trekken.

CNV Vakmensen werpt net als de ANPV het argument van de kosten van zich. De Jong schat dat een set winterbanden voor een ambulance ongeveer 2000 euro kost. ,,Je legt een stapel in een hoekje van de garage en zet ze op de voertuigen als het weer daartoe aanleiding lijkt te gaan geven. In Duitsland is dat gewoon verplicht, ook voor particulieren.'' Voor politiewagens gaat het om enkele honderden euro's per set. ,,We kopen peperdure wagens, die voldoen aan allerlei veiligheidseisen, maar bezuinigen op de enige onderdelen die direct contact met de weg maken. Dat is een raar soort zuinigheid'', stelt Wenting van de ANPV.(ANP)

Geen winterbanden onder schoolbusjes


(Novum) - Taxibusjes die kinderen "veilig" naar school horen te brengen hebben geen winterbanden. Tevens zijn er geen sneeuwkettingen aan boord. Dat heeft een woordvoerder van Connexxion op Radio 1 gezegd.

De vereniging voor ouders van kinderen met ontwikkelingsstoornissen Balans maakt zich zorgen en heeft volgens de NOS een brief gestuurd naar minister van Onderwijs Ronald Plasterk (PvdA). Volgens Connexxion is er geen reden tot grote zorg, omdat bij gevaarlijk weer gewoon wordt gestopt met rijden.

Alsnog winterbanden onder de busjes leggen is volgens de woordvoerder geen optie, omdat daar niets over is gezegd in de aanbestedingscontracten. Volgens TCA directeur Richard van der Veen heeft het niets te maken met de aanbesteding. 'Het hoort bij de professionaliteit van het vak om met het juiste materiaal te rijden en zo de veiligheid van de consument te waarborgen', aldus de TCA directeur.



In het begin deze maand raakten vier kinderen en een chauffeur gewond toen een schoolbusje, zonder winterbanden, op de A37 bij Erica verongelukte. Op de weg was de dag daarvoor voor het eerst niet gestrooid vanwege het zouttekort. De gemeente besloot vanwege het ongeluk het strooibeleid ineens weer aan te passen en wel weer op de bewuste weg te strooien.

Strooizout funest voor velgen


De grote hoeveelheid pekel die de afgelopen weken op de weg is gestrooid als gladheidbestrijder, kent helaas een groot nadeel: het is zeer schadelijk voor de carrosserie van de auto. Wanneer het zout achterblijft op plaatsen waar de lak al licht beschadigd is, kan dat het roestproces behoorlijk versnellen. De enige remedie is de auto regelmatig een goede wasbeurt te geven.

Strooizout hecht helaas niet alleen aan het wegdek maar ook aan de auto. Vooral de onderzijde en de wielkasten zijn een verzamelplaats voor pekelresten. Juist op die plaatsen is de lak vaak al licht beschadigd, bijvoorbeeld door steenslag of kleine krasjes. De pekel heeft daar direct contact met het onderliggende metaal. In combinatie met vocht en vuil heeft dit een schadelijke uitwerking op de carrosserie: de pekel komt in contact met het onbeschermde metaal en dat heeft roest tot gevolg. Maar ook voor rubber- en kunststofdelen is strooizout funest. En lichtmetalen velgen kunnen er ook slecht tegen. Dus niet alleen ná een periode van gladheid en strooien, maar ook tijdens de wintervorst is het zaak de pekel regelmatig van de auto te verwijderen. Een wekelijkse wasbeurt, waarbij de onderzijde niet vergeten wordt, is de beste oplossing om schade aan de vierwieler door strooizout te voorkomen.

Winterbanden veel verkocht in Nederland


Bunnik - Uit een onderzoek in opdracht van BOVAG blijkt vrijdag dat 26 procent van de Nederlandse huishoudens winterbanden heeft gemonteerd onder de auto waarmee het meeste gereden wordt.

Het aanhoudende slechte weer van de afgelopen maanden leidde tot een run op winterbanden, waarvan er dit seizoen naar schatting al meer dan 1 miljoen zijn verkocht. Daarmee is deze winter volgens BOVAG en Vereniging VACO koploper op het gebied van winterbandenverkoop.

In 2004/2005 werden 350.000 winterbanden verkocht, twee jaar later (2006/2007) -toen Duitsland de wetgeving aanpaste- 800.000 en vorig seizoen gingen er 700.000 winterbanden over de toonbank. "Consumenten zien winterbanden dan ook niet meer als een luxeproduct, maar als een noodzakelijke voorziening om de veiligheid op de weg tijdens winterse omstandigheden te garanderen", aldus Edwin Brinksma van Vereniging VACO.

Onderzoek
Uit het onderzoek is gebleken dat, huishoudens met minimaal 1 auto in het bezit, 26 procent zijn auto heeft uitgerust met winterbanden. Verder heeft ruim 40 procent van de leaserijders winterbanden op zijn auto gemonteerd en 20 procent van de auto's in privegebruik staat op winterbanden.

Auto’s die voorzien zijn van winterbanden zijn gemiddeld jonger (5,5 jaar) dan auto’s zonder (8,3 jaar). De aanschaf van de winterbanden deed 46 procent bij een autobedrijf (merkdealer of onafhankelijk autobedrijf), 23 procent bij de fastfitter of bandenbedrijf, 4 procent via een webwinkel en 14 procent via een ander kanaal.

Veilig
Niet alleen bij winterse omstandigheden zoals sneeuw en ijzel zijn winterbanden in het voordeel ten opzichte van zomerbanden. Door het speciale profiel en rubbersamenstelling hebben winterbanden al meer grip op het wegdek bij temperaturen onder zeven graden Celsius.

Toch vindt 40 procent van de respondenten winterbanden in Nederland niet nodig door de zachte winters. Een verplichting vanuit de overheid voor het rijden op winterbanden vindt 64 procent van de respondenten niet nodig, tegen 20 procent die dat wel ziet zitten.

Vredestein campagne: Strooizout is op, winterbanden niet!


Zoals het er nu naar uitziet gaat het de komende dagen weer kouder worden en de winter is consequent dit jaar: het gaat weer sneeuwen. Camiel Eurlings heeft besloten niet meer strooizout aan lokale gemeenten toe te kennen. Allemaal koren op de molen van de Vredestein campagne “Strooizout is op!”. Die slogan wordt de komende dagen crossmediaal het land in geslingerd: doelstelling is natuurlijk om meer winterbanden van Vredestein te verkopen en het merk onder de aandacht te brengen. Benieuwd waar de actie de komende dagen gaan tegen komen.

Bandi Vaczi, Manager Marketing Communicatie:
“Helaas is er nog veel te weinig aandacht voor het belang en positieve eigenschappen van winterbanden. Vanwege het lage interesse karakter van banden, is het voor ons een hele uitdaging om consumenten erop te wijzen. Dat is dan ook de reden dat wij de actualiteit gebruiken om het belang nogmaals onder de aandacht te brengen. Het is absoluut niet bedoelt als een sneer naar de overheid, want zo een lange en intensieve winter had niemand kunnen verwachten. Sterker nog, ook de bandenindustrie heeft moeite om aan de vraag te voldoen en zijn wij dan ook erg gelukkig met onze flexibele productieapparaat. Wij hopen dat onze realtime Marketing aanpak bijdraagt aan het winterbanden-bewustzijn en dat het de hoeveelheid ongevallen, zoals de afgelopen weken, sterk doet verminderen.

Winterbanden verplicht


Ga je op wintersportvakantie in de auto dan zijn winterbanden een ‘must’. In Nederland kunnen winterbanden ook een noodzaak zijn. Vooral in deze periode met veel sneeuw kunnen winterbanden een uitkomst zijn. U heeft namelijk meer grip met de winterband.

Hoe ziet een winterband er uit?
Een winterband kun je herkennen aan het dikke profiel. Banden uit Amerika kun je ook herkennen aan het sneeuwvloksymbool. In Europa kun je een winterband herkennen aan de "M+S" markering. Maar een rechter in Duitsland heeft onlangs bepaald dat deze markering geen garantie is voor wintereigenschappen. In Europa zijn ze momenteel bezig om het sneeuwvloksymbool op de winterbanden te krijgen zodat het voor iedereen duidelijk is welke band een winterband is.

Voordeel winterbanden
Winterbanden hebben veel meer grip in winterse omstandigheden dan zomerbanden. Niet alleen op sneeuw en ijs, maar u heeft er al wat aan bij lagere temperaturen en op droge wegen heeft de winterband al voordeel. Dus is het voor de eigen en andermans veiligheid een goede zaak om de winterband te monteren.

Een remproef bij 50 km/uur laat zien wat het effect van winterbanden is:
  • Op een droge weg is de remweg voor een gemiddelde auto zo'n 12 meter; op een natte weg 14 tot 15 meter;
  • Op een besneeuwde weg is de remweg voor een auto met winterbanden 30 meter; dezelfde auto op zomerbanden heeft 60 (!) meter nodig.


Er bestaat ook een alternatief voor de winterband namelijk de vierseizoenenband. Hierover gaan we het een volgende keer hebben.

Het is verstandig om alleen in de winter op winterbanden rijden. De remweg van winterbanden is in de zomer namelijk groter dan de reguliere zomerbanden.

Winterbanden verplicht
Winterbanden in wintersportlanden zijn niet altijd verplicht. Dat is puur formeel gezien. Maar veel landen, waaronder Duitsland, Oostenrijk, Finland, Zweden, Noorwegen, Frankrijk, Zwitserland en Italië, schrijven wel voor dat voertuigen 'aan de weersomstandigheden moeten zijn aangepast'. Wanneer er sneeuw op de wegen ligt, moeten er winterbanden gemonteerd zijn. Zonder winterbanden kun je een boete krijgen van maximaal €40. Ook als je (buiten je schuld) betrokken raakt bij een verkeersongeval kun je daarvoor aansprakelijk worden gesteld wanneer je geen winterbanden onder je auto hebt. Meer over verkeersregels in Oostenrijk leest u op de website van ÖAMTC.

Winterbanden duur?
De aanschaf van winterbanden kan duur lijken. Je zit ook nog met de opslag. Maar de aanschaf van winterbanden kost in principe weinig meer. Je gebruikt immers nu twee sets banden in plaats van 1. Dus je zomerbanden slijten in de winter niet en je winterbanden slijten in de zomer niet. Ook zul je aan jezelf moeten vragen of je het die paar tientjes extra niet waard vind voor extra veiligheid.

Geen subsidie winterbanden


Minister Eurlings wil het gebruik van winterbanden in ons land bevorderen. Dit schrijft de Bovagkrant. Volgens de Bovag heeft Eurlings deze toezegging gedaan in antwoord op vragen van het Tweede Kamer-lid Rita Verdonk van Trots op Nederland.
De vragen van Verdonk volgden, samen met vragen van andere Kamerfractie, op de chaos die tijdens de zware sneeuwval. Verdonk stelde verschillende vragen over de toestand op de winterse wegen, ook over het feit dat slechts een beperkt deel van de Nederlandse automobilisten winterbanden gebruikt. Eurlings zegde toe het gebruik ervan te stimuleren, maar hoe hij dat wil gaan doen is nog niet bekend. De Bovagkrant voegt wel toe dat de minister volgens een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat “met zijn uitspraak niet doelt op enige vorm van subsidiering, maar uitsluitend op promotie-activiteiten.”

Winterbanden test 2009 2010


Hulp bij aanschaf winterbanden
Winterbanden presteren steeds beter. Toch zal de koper moeten blijven opletten bij de aanschaf van nieuwe winterbanden. Niet elke band kwam goed door de winterbanden test van de ANWB/ADAC. De ANWB/ADAC heeft 34 winterbanden op alle eigenschappen getest en beoordeeld.



205/55 R 16 H

De bandenmaat 205/55 R16 is inmiddels de meest toegepaste bandenmaat onder nieuwe auto’s.

Vanwege de marktbetekenis is er in deze belangrijke maat een zeer grote keuze. Nadat ze in 2006 eens een volledige test met goedkope of B-merken hebben uitgevoerd kiezen we sindsdien in iedere test bewust een aantal winterbanden uit het goedkope segment. De resultaten van dit soort banden zijn ieder jaar vergelijkbaar hoewel we steeds andere bandenmerken en modellen kiezen. Zo ook dit jaar waar de goedkope Goodride SW 602 en Kenda Polar Trax haast volgens verwachting zeer zwakke prestaties op nat wegdek laten zien en afgewaardeerd moeten worden tot ‘niet aan te raden’.


Twaalf van de 18 geteste banden laten geen steken vallen op sneeuw, met deze winterbanden kan in alle rust door het winterlandschap gereden worden. De beste prestaties worden neergezet door de Continental WinterContact TS 830, op de hielen gezeten door de Maloya en de Vredestein. Lichte tekortkomingen hebben de producten van Michelin, Yokohama, Kumho en Kenda. Avon heeft de natweer eigenschappen van de Ice Touring ST duidelijk verbeterd maar dit is ten koste gegaan van de prestaties op sneeuw. De Firestone Winterhawk 2 laat een zeer zwak niveau op sneeuw zien en heeft eigenlijk de benaming winterband niet verdiend.


Meer over de test lees je hier of hier.